coffee-7121939_1920.jpg

Kwart van koffie- en lunchbestellingen is afhaal

DEN BOSCH – Afhalen bij koffie- en lunchketens is populair. Bijna een kwart van alle bestellingen wordt afgehaald. Iets minder dan de helft bestelt eten en drinken. Vooral onder de jongere leeftijdsgroepen is Dunkin’ populairder dan andere ketens. Dit zijn de hoofdpunten uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens van Multiscope.

Redactie |

Gemiddeld nuttigt 76% van de klanten de bestelling ter plaatse. Er zit een groot verschil tussen de ketens. Zo wordt bij Brownies&Downies 99% van de bestellingen ter plekke genuttigd. Ook voor Doppio Espresso, Coffeelovers en Anne&Max ligt het percentage boven de 95%. Bij Dunkin’ en Julia’s wordt juist weer meer afgehaald met respectievelijk 66% en 64%. Bij Starbucks, BackWerk en Subway ligt het percentage afhaal op 40%.

Leeftijd
Leeftijd speelt ook een rol bij de keuze voor een keten. Bij consumenten van vijftig jaar en ouder zijn Delifrance, Coffeelovers, La Place en Bufkes populair. Hun aantal ligt bij deze ketens tussen de 45 en 56%. Onder jongeren is Dunkin’ de koploper met 74%, gevolgd door De Broodbode, Vlaamsch Broodhuys, Bagels & Beans, Coffeecompany en Subway. Bij deze ketens zijn jongeren in de meerderheid.

Eten en drinken
Iets minder dan de helft van de bezoekers bestelt zowel eten als drinken tijdens het bezoek aan de koffie- of lunchroom. Het aantal mensen dat of eten of drinken bestelt, verschilt niet veel. Beide groepen maken iets meer dan een kwart van de bezoekers uit. Het bezoeken van een koffiezaak of lunchroom is populair. Bijna twee derde van de deelnemers aan het onderzoek heeft de afgelopen twaalf maanden minstens een keer een koffie- of lunchroom bezocht.

Verdeling_binnen_top_10.png

Bron: Out.of.Home Shops