VIANEN – Cafetariaformule Kwalitaria ziet het aandeel vegetarische producten in haar zaken elk jaar groeien. In de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel krijgen de vegetarische producten nog meer aandacht met aantrekkelijke kortingsacties.
De keten ziet vooral de vegetarische snacks als de vega-frikandel en kroket in populariteit winnen. Van alle vega-producten maken de snacks ruim 91% van de verkopen uit. Het aantal verkochte vegetarische burgers blijft ook flink groeien. In 2024 werd er bijna 76% meer van verkocht. Van alle burgers heeft Kwalitaria zowel een vlees- als vega-variant en dat blijkt een goede zet.
Aanbod
De cafetariaformule heeft ook het aanbod van vegetarische producten uitgebreid. "We breiden ons assortiment steeds verder uit met vegetarische opties," vertelt Rogier Janssen, franchise-directeur en nauw betrokken bij de duurzaamheidsstrategie van Kwalitaria. "Zowel onze ondernemers als onze gasten vragen er steeds vaker om. Uiteraard blijven kwaliteit en smaak bij ons vooropstaan, dus we testen en proeven volop. Daarnaast werken we samen met erkende leveranciers zoals Mora, De Vegetarische Slager, Like en Vivera."
Aandeel
Het aandeel vega is nog bescheiden in de totale omzet, maar het bedrijf ziet kansen om dat te laten groeien. "Bij Kwalitaria is er plek voor iedereen: vegetariërs, vleeseters en flexitariërs. We willen laten zien hoe lekker vegetarisch eten kan zijn, zonder dat mensen hun hele eetpatroon hoeven om te gooien," aldus Janssen. Om de drempel te verlagen, biedt Kwalitaria van 3 tot en met 16 maart diverse kortingen op vegetarische burgers, snacks en friet specials. Janssen: "Zo dagen we onze gasten uit om het eens te proberen. Eén dagje zonder vlees kan al een groot verschil maken."
Bron: Out.of.Home Shops