DEN BOSCH - In het kader van de 90ste verjaardag van Sligro heeft Out.of.Home Shops Rob van Herpen, voorzitter van GemaQ en tot begin dit jaar eigenaar van Hanex Hospitality Group, gevraagd naar zijn ervaringen met Sligro. Hij vertelt over zijn keuze voor Sligro, hun jarenlange samenwerking en de ontwikkeling van hun partnerschap.
Hanex Hospitality Group werkt al zo’n vijftien jaar samen met Sligro, net als de coöperatie GemaQ, waar Van Herpen medeoprichter en voorzitter van is. Out. of.Home Shops heeft hier afgelopen december nog een interview over gemaakt, toen zij de samenwerking met Sligro Food Group met drie jaar hebben verlengd.
Voorlopers
“De reden waarom wij destijds voor Sligro hebben gekozen en daar nog steeds achter staan, is tweeledig. Enerzijds is hun kennis en assortiment op het gebied van vers ongeëvenaard. Dat gaat voor de tankstationbranche een steeds belangrijker onderdeel worden. Sligro is naar mijn mening een van de weinige partijen die ons in alles kan voorzien.” Ondanks de recente verkoop van zijn bedrijf, benadrukt Van Herpen dat hij nog steeds heilig gelooft in de toekomst van tankshops op de lange termijn. “De rol van de tankshops is in transitie, waarbij vers een groter aandeel krijgt. Sligro is daar de ideale partij voor en voor ons ook de enige met de juiste combinatie van traffic en vers. Er zit op het gebied van vers echt een wereld tussen niets en een volledige bakery op locatie. Daar zitten meerdere stappen tussen waar Sligro heel veel kennis van heeft en ons echt in kan ondersteunen. Ik durf wel glashard te zeggen dat ze daarin stappen voorlopen op hun collega’s.”
Partnerschap
Bij de tweede reden noemt Van Herpen het woord partnerschap. “Dat is bijna nog belangrijker. Dat voelden we destijds al, maar de afgelopen tien jaar is dat stap voor stap flink opgebouwd. Het vertrouwen is behoorlijk gegroeid. Ik kan wel zeggen dat we blij zijn met Sligro als partner, we hebben korte lijntjes met elkaar. We zetten als partners heel vaak onze gezamenlijk belangen voorop, en Sligro kan zelfs ons belang vooropzetten om tot een beter resultaat te komen. Als we als GemaQ tegen een muur aanlopen, staat Sligro ons waar ze kunnen altijd bij, zonder dat ze daar enig belang bij hebben”, vertelt hij waarderend.
Familiebedrijf
Hanex Hospitality Group was, net als Sligro nog steeds is en de andere bedrijven binnen GemaQ, een familiebedrijf, wat onbewust een belangrijke rol heeft gespeeld voor Van Herpen. “We waren niet specifiek op zoek naar een familiebedrijf, maar onbewust kies je toch voor een leverancier met dezelfde normen en waarden en ook eenzelfde langetermijnvisie. In mijn ervaring zijn familiebedrijven gericht op de lange termijn, waar echte corporate bedrijven voor de kortetermijnwinst gaan. Die betrokkenheid van Sligro als familiebedrijf zie je bij ons terug, hoe klein of hoe groot het familiebedrijf ook is.”
Sligro is niet zomaar een grossier. Het bedrijf bestaat uit vijftig zelfbedieningsgroothandels en acht bezorggroothandels. “Ze zijn een volledige partner geworden op allerlei vlakken”, bevestigt Van Herpen. “Ze zijn flexibel, denken mee en inspireren. Ze delen hun kennis vanuit andere branches en vice versa en brengen ondernemers bij elkaar.” Hoewel er veel is geautomatiseerd op het gebied van bestellen, ook bij GemaQ, zorgt de ondernemer ervoor dat hij regelmatig bij Sligro langsgaat. “Ik denk dat dat ook voor andere ondernemers geldt. Ik ga enkele keren per jaar zelf een kijkje nemen voor inkopen op zowel privé-als zakelijk gebied. Omdat het leuk is, maar ook om inspiratie op te doen.”
Voortdurende input
Van Herpen heeft nog twee horecaconcepten waarbij ook Sligro weer een grote rol speelt. “We krijgen voortdurend input van hen op het gebied van apparaten, het concept zelf tot aan de menukaart toe”, zegt hij enthousiast. “Als ik iets wil weten, bel ik ze op en dan staan ze me bij. Sligro is een fijne, betrouwbare partner die altijd meedenkt en inspireert”, besluit hij.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.