Kiezen op basis van smaak

DEN BOSCH - Welke cigarillo past het beste bij welke roker? Om die vraag te kunnen beantwoorden, ontwikkelde Ritmeester de MOODS Smaakselectie. Een tool waarmee de tabaksverkoper rokers op een duidelijke en eenvoudige manier kan voorzien van advies.

Het jaar 2018 gaat voor Ritmeester de boeken in als opnieuw een buitengewoon succesvol jaar. De verkopen van de aromatisch/filtercigarillo’s stegen flink. Dat betekent echter niet dat de producent achteroverleunt. Integendeel. In aanloop naar de nieuwe tabaksregels waarbij alles afgeschermd wordt, heeft de producent een tool ontwikkeld, waarbij medewerkers rokers kunnen helpen op basis van smaakvoorkeuren. “Dat doen we door middel van de MOODS smaakselectie, die het MOODS assortiment onderverdeelt in vier smaken”, vertelt Marc den Adel, key accountmanager bij Ritmeester. Er is een uitgebreide testperiode aan voorafgegaan om uiteindelijk tot deze smaakindeling te komen, vult André Keijman, international brandmanager bij Ritmeester aan. “We hebben de MOODS smaakselectie in een tiental tabakszaken in de omgeving van Den Bosch getest. Welke benaming past bij welke producten? We hebben dit in nauw overleg met de ondernemers en medewerkers bepaald aan de hand van feedback van klanten. Uiteindelijk zijn we op een verdeling in vier smaken uitgekomen: volle smaak, zachte smaak, subtiele smaak en zoete smaak. Na veel testen blijken deze omschrijvingen het beste te passen”, zegt Keijman.

Onder de volle smaak valt MOODS Filter, de zachte smaak is de benaming voor MOODS Gold en Mini MOODS, subtiele smaak wordt meegegeven aan MOODS Silver en de zoete smaak tot slot hoort bij MOODS Sunshine. De aromasterkte per smaaksegment wordt aangegeven in de vorm van blaadjes. “Deze aanduiding heeft betrekking op de mate van aromatiseren van de producten en zegt niets over de sterkte van een product. Dit is namelijk een persoonlijke beleving”, benadrukt Keijman. De MOODS Sunshine krijgt naast de blaadjes ook nog een afbeelding van een druppel op de verpakking. Daarmee wil Ritmeester aangeven dat er een zoeting op het mondstuk zit, die zorgt voor de zoete smaak. Nu de testfase van de MOODS Smaakselectie voorbij is en de juiste benamingen zijn gevonden, gaat Ritmeester landelijk met dit hulpmiddel. Tijdens de kick-offmeeting in januari 2019 te Hapert zijn de MOODS Smaakselectie en het bijbehorende promotiemateriaal aan het personeel van Ritmeester gepresenteerd. Niet alleen in Nederland wordt gewerkt met deze smaakverdeling. Den Adel: “We rollen dit wereldwijd uit. Tegelijk met de tests in Nederland draaide een pilot op verschillende plaatsen in Duitsland. Nu het in beide landen succesvol blijkt, nemen de andere landen het over.”

Ondersteuning
De introductie van de MOODS Smaakselectie vraagt om een duidelijke uitleg. Ritmeester ontwikkelde displays, stickers en narrowcasting voor in de tabaks- en gemakszaken. Voor tabakswederverkopers in supermarkten en tankshops maakte het bedrijf een brochure met de ‘from seed to smoke’-uitleg. Verder wordt daarin duidelijk gemaakt hoe de cigarillo’s van MOODS met de hand gerold worden en uiteraard wordt de MOODS Smaakselectie uitgebreid uitgelegd. Zo kan de medewerker in de tankshop of de supermarkt rokers desgewenst ook voorzien van een passend advies. De vertegenwoordigers van Ritmeester gaan de komende tijd bij de tabaksverkooppunten langs om ondernemers en medewerkers te voorzien van de benodigde informatie.

Introductie
Ons land kent steeds meer duale rokers en gelegenheidsrokers; consumenten die tijdens een speciale gelegenheid weleens een filtercigarillo opsteken. Deze rokers kiezen duidelijk voor (korte) genietmomenten. Ritmeester speelt daar met zijn cigarillo’s volledig op in. “Voor deze rokers introduceren we in februari bovendien een 5-stuksverpakking van MOODS Gold. We zien dat de 5- stuksverpakking in populariteit toeneemt. Rokers nemen het gemakkelijk mee naar een feestje, bijvoorbeeld. Met € 1,80 als adviesprijs is deze verpakking heel aantrekkelijk om even mee te nemen”, zegt Den Adel. De 5-stuksverpakking MOODS Gold komt naast het huidige assortiment van MOODS te staan en zal naar verwachting voor additionele omzet zorgen. “De verkoop van 5-stuksverpakkingen is de laatste drie jaar enorm gestegen, met maar liefst 20 procent.” Vandaar de introductie van een MOODS Gold in deze kleinverpakking om te voldoen aan de vraag naar een milde aromatische/filtercigarillo voor een toegankelijke out-of-pocketprijs.

Succes in 2018
Ritmeester hoopt dat 2019 het succes van 2018 in elk geval kan evenaren. Een jaar waarin aromatisch/filter opnieuw steeg, met 2,5 procent. Daarmee is dit segment verreweg het grootste in de categorie sigaren. Binnen het benzinekanaal vertegenwoordigt het aromatisch/filtersegment meer dan 50 procent van de totale omzet. In supermarkten groeide Ritmeester het afgelopen jaar harder dan iedere andere sigarenfabrikant. De omzet binnen supermarkten in Nederland steeg met maar liefst 8,4 procent (bron: Nielsen). Ook binnen het benzinekanaal wint Ritmeester terrein. De omzet van de cigarillomaker groeide in dit kanaal eveneens harder dan de concurrentie, met 4,1 procent. De meeste omzet van Ritmeester komt uit z’n belangrijkste merk MOODS. Maar ook het iets laagdrempeliger merk Al Capone doet het buitengewoon goed. De omzet van het merk groeide in 2018 met 15,3 procent. In het foodkanaal zelfs met 32,9 procent. Den Adel: “We zijn echt verrast over het succes van Al Capone. De unieke verpakking met kleine filtercigarillo’s voor het korte rookmoment spreekt duidelijk toch tot de verbeelding van rokers. Het is anders dan de gevestigde orde en dat werkt.”

Primera-ondernemer Maaike Neufeglise enthousiast over MOODS smaakselectie
‘Met deze tool kan iedere medewerker uitleg geven’
DEN BOSCH - Een van de ondernemers waar Ritmeester voor het testen van de MOODS smaakselectie mee samenwerkte, is de Primera aan de Visstraat in Den Bosch. De verkoop van cigarillo’s groeit al een aantal jaren bij deze Bossche winkel. Ondernemer Maaike Neufeglise is bijzonder te spreken over de unieke samenwerking met Ritmeester Cigars. “We hebben al sinds we hier zes jaar geleden kwamen een hele sterke band met de vertegenwoordiger van Ritmeester. Ze geven goed advies en helpen het personeel echt in het geven van advies”, zegt Neufeglise. Bij het testen van de MOODS smaakselectie werd die samenwerking nog beter. “Het mooie is dat wij, samen met de andere ondernemers, echt hebben meegeholpen met de ontwikkeling van de MOODS smaakselectie. We hebben echt wel discussies gehad over de juiste benaming van sommige smaken. Ritmeester nam ons advies daarin gelukkig ter harte.” Neufeglise vroeg regelmatig om feedback op de MOODS smaakselectie aan haar klanten. “We hebben hele grafieken gemaakt en de feedback gedeeld met Ritmeester.” De Primera-ondernemer is tevreden over het eindresultaat. “De MOODS smaakselectie biedt ons en het personeel de mogelijkheid om klanten op een eenvoudige manier uit te leggen welke smaak zij kunnen verwachten. We hebben hiervoor ook diverse hulpmiddelen gekregen van Ritmeester. De display op de toonbank werkt heel goed, maar ook de kaart voor achter de toonbank en de brochure zijn goede manieren om even weer te denken aan die smaakselectie.”

Handrolled
De cigarillo’s van Ritmeester worden met veel precisie gemaakt. Zo wordt het dekblad er met de hand omheen gerold. Dat gebeurt al jaren, maar sinds 2018 communiceert de producent hier ook over. Brandmanager André Keijman: “Het valt niet iedereen meteen op, maar het is ook iets dat we moeten blijven benadrukken om het onder de aandacht te brengen.” Het binnengoed wordt met technische precisie machinaal gelijkmatig verdeeld. Vervolgens wordt het bosje door de ervaren rollers opgedekt. Ze ‘lezen’ het delicate dekblad met hun vingertoppen. Dat is nodig omdat geen enkel blad hetzelfde is. Zo zorgen de ‘rollers’ ervoor dat ze het dekblad niet overstrekken.

Bron: Out.of.Home Shops

 

 

grafiek1.jpg
grafiek2.jpg
deckblatt-rollung-stap-3a.jpg
deckblatt-stap-1a.jpg
deckblatt5_schneiden-stap-2a.jpg