BERGEN OP ZOOM – Met de zomer in het vooruitzicht zijn strandtenteigenaren volop bezig met het opbouwen van hun terras en doen ze er alles aan om het hun gasten comfortabel te maken. Marc Landa van Het Strandhuys in Bergen op Zoom heeft recentelijk de hele aankleding van de strandtent een make-over gegeven, een buitenbar geplaatst en de speeltuin vernieuwd. Met dank aan zijn gasten, want zij stemden tijdens de verkiezing ‘Het Lipton Terras van 2023’ op zijn zaak, en met succes. Landa blikt terug op de race van vorig jaar en geeft tips voor iedereen die dit jaar meedoet.
Landa werd door zijn accountmanager bij Lipton Ice Tea benaderd om mee te doen aan de verkiezing ‘Het Lipton Terras van 2023’, dus gooide hij het in de groep. “We zijn er als gekkigheid mee gestart, maar na de eerste maandwinst is het gaan leven onder mijn personeel. Mijn compagnon en ik hebben ervoor gekozen om de verkiezing bij ons personeel te leggen. Als jullie ervoor willen gaan, dan vullen wij aan. We hebben ze alle middelen geboden en dat houdt de motivatie hoog”, vertelt Landa. Ze hielden like-acties op social media, namen video’s op, gaven goodiebags weg en bij de ingang van het terras stonden kratten met Lipton Ice Tea. Iedereen die stemde, kreeg gratis een flesje. “We hebben er elk weekend aandacht aan gegeven. Op het laatst hebben we zelfs een dropping gedaan, waarbij medewerkers steden in gingen om de meeste stemmen te krijgen. Tot op de dag van vandaag heeft mijn personeel het erover, hoe leuk het was”, blikt Landa terug.
Aankleding
Door het enthousiasme van het team van Landa, heeft de strandtent uiteindelijk de meeste stemmen ontvangen en is het door Lipton Ice Tea uitgeroepen tot hét Lipton Terras van 2023. De horeca maakte kans om in totaal 150.000 euro te winnen. Als maandwinnaar won Het Strandhuys 10.000 euro en als de landelijke winnaar mochten ze daar nog eens 50.000 euro bij optellen. “We hebben eerst voor alle stemmers, het personeel en gasten een groot feest gegeven. De maandprijs is naar de medewerkers gegaan; zij kregen de vrijheid om naar eigen invulling daar iets mee te doen. Ze gaven een groot feest in een leuk thema. De 50.000 euro hebben we geïnvesteerd in een nieuwe speeltuin voor kinderen, een mooie grote buitenbar om de logistiek te verbeteren, en de aankleding van het terras is vernieuwd.” Landa geeft aan dat de spontaniteit van het personeel een van de redenen is dat gasten zijn terras zo goed beoordelen. “We geven ze ook mee om vrij te zijn en een praatje te maken. Iedereen mag komen aanwaaien en zich thuis voelen. We zijn een laagdrempelig concept met een hoge service. Daar hechten we veel waarde aan”, licht de eigenaar van Het Strandhuys toe. “Daarom zijn de medewerkers ook naar voren geschoven tijdens de verkiezing, zij bieden die service.”
Tips en tricks
Voor Landa was de competitie helemaal nieuw, maar hij kon gelukkig terecht bij de winnaar van 2022 voor tips en tricks. “We hebben gehoord hoe zij het hebben gedaan en hoe je elke dag stemmen kunt krijgen. En dat is het: je moet er vier maanden lang dagelijks mee bezig zijn en iedereen gemotiveerd houden. Wij hadden een Whatsappgroep met 500 mensen waarin we iedere ochtend een reminder stuurden: het is weer zover, we kunnen stemmen. Naderhand hebben we nog veel berichten van die mensen gekregen dat ze ons misten, er is een leegte ontstaan”, vertelt Landa lachend.
De aankomende drie jaar mag Landa niet mee doen met zijn strandtent in Bergen op Zoom, maar hij heeft wel een tip voor iedereen die dit jaar in de race is: “Ga er dagelijks op een leuke manier mee om. Kijk ook niet naar wat het kost, maar naar wat het oplevert. Dat is een band met je vaste klanten. De grootste tip is om je medewerkers erbij te betrekken, die bereiken meer.” Het feestje na afloop met Lipton Ice Tea was leuk, aldus Landa. “Wij zijn Brabanders, dus we houden van feestjes. Dat is ook een grote motivatie”, sluit de ondernemer af.
De verkiezing
Lipton Ice Tea begon met de terrasverkiezing in 2022 om horecaondernemers in het zonnetje te zetten, aangezien ze roerige tijden achter de rug hadden. Dit jaar wordt de derde editie georganiseerd, waarbij de totale prijzenpot oploopt tot maar liefst 150.000 euro. Waar het om draait? Het samenbrengen van mensen, het genieten van horeca en de momenten op het terras. Horecaondernemers die Lipton Ice Tea schenken, kunnen op unileverpartners.nl/het-lipton-terras-van-2024 on- en offline promotiemateriaal aanvragen en gasten motiveren om op hun terras te stemmen. Iedere maand is er 10.000 euro voor het terras dat die periode de meeste unieke stemmen krijgt. De uiteindelijke winnaar ontvangt 50.000 euro, gevolgd door de nummer twee met 30.000 euro; de nummer drie ontvangt 15.000 euro. Daarnaast houdt Lipton Ice Tea de socials volop in de gaten.
Terrassen die originele content delen met de hashtag #hetliptonterras2024 op social media maken kans op een personeelsuitje voor het team of een terrasmake-over ter waarde van 5.000 euro. Breng je stem uit via www.hetliptonterras.nl en wie weet wint jouw favoriete terras een van de fantastische prijzen.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.