[SPECIAL: HORECAVA] AMSTERDAM - Nog even en het is zover: de grootste horecabeurs van Nederland beleeft eindelijk weer een fysieke editie. Van 9 tot en met 12 januari 2023 is de RAI Amsterdam weer het toneel van duizenden foodprofessionals die elkaar op de hoogte houden van alles waar de branche voor staat – van personeelsproblemen tot innovaties en natuurlijk de allerlaatste foodtrends. Wat staat er dit jaar te gebeuren? Exhibition manager Horecava Florentine Rijkmans licht vast een tipje van de sluier.
De organisatie is niet over één nacht ijs gegaan bij de inrichting van alweer de 66e editie van de beurs. Rijkmans laat weten goed te hebben geluisterd naar de wensen van exposanten en bezoekers. “We hebben bijvoorbeeld bekeken welke van onze artikelen het afgelopen jaar goed gelezen werden. Onder meer op basis van die bevindingen zetten we nu in op drie hoofdthema’s, te weten duurzaamheid, innovatie en personeel”, legt ze uit.
Aantrekkelijk werk
Hoe zie je die thema’s terug op de beursvloer? Rijkmans begint met het toelichten van het thema personeel. “Het krijgen en behouden van goed personeel is een uitdaging waar iedere horecaondernemer mee te maken heeft. Daarom hebben we een ruimte ingericht op een centrale plek waar bezoekers praktische oplossingen krijgen aangeboden om het werken in de horeca interessanter en aantrekkelijker te maken. Daarnaast bieden we een podium aan talent in de branche. Zo vindt het NK Koken plaats op de beurs, met de Hanos Gouden Koksmuts en de voorrondes van de Groene Koksmuts, een wedstrijd die volledig plant-based is. Binnen fastcasual zijn er de Lekkerste Wedstrijden. Hieronder vallen onder meer het NK Lekkerste Broodje, het NK Pizza Bakken en NK Loaded Fries”, legt Rijkmans uit. Ook wordt er op de beurs aandacht besteed aan technische oplossingen voor het personeelstekort. “Robots hebben nog de naam weinig gastvrijheid uit te stralen, maar ik draai het graag om: door ze op de juiste manier in te zetten, creëer je juist tijd om je personeel zich te laten focussen op het contact met de gasten”, zegt Rijkmans.
Niet meer weg te denken
Dan het thema duurzaamheid. Niet meer weg te denken uit onze samenleving, meent Rijkmans, en dit thema zal op meerdere manieren aandacht krijgen. Ze wijst allereerst op het volledig operationele pop-uprestaurant dat straks op de beursvloer staat en waar chefkok Bryce Steba de scepter zwaait. “Deze chef werkt geheel circulair en zijn visie sijpelt door in de hele bedrijfsvoering.
Bezoekers kunnen hier kennismaken met het concept en ervaren dat het mogelijk is om volledig circulair te werken, en ze kunnen er terecht voor informatie”, vertelt Rijkmans. Ze vervolgt: “Ook initiatief Dutch Cuisine heeft een plek op de beurs, hier staat de plantaardige keuken centraal. Want vegan is heeft zijn plek inmiddels verworven in de maatschappij. In eerste instantie wilden we een apart paviljoen inrichten voor plantaardige alternatieven, maar daar zijn we vanaf gestapt. Vegan is nauwelijks meer een trend te noemen; het hoort er al helemaal bij!” Onder de noemer duurzaamheid past verder de Donation Room, die trouwe bezoekers zich ongetwijfeld herinneren van eerdere edities. Rijkmans: “Alle etenswaren die aan het einde van de beurs overblijven, worden ingezameld en krijgen een mooie nieuwe bestemming. Zo wordt niets verspild. Dit geldt overigens voor iedere beurs die in de RAI wordt gehouden.”
Rijkmans waakt ervoor om met het vingertje te wijzen. “Bezoekers van Horecava kunnen op zoek gaan naar tips en tricks om hun bedrijfsvoering te verduurzamen en zullen ook proactief worden benaderd. We willen dan niet alleen met pragmatische oplossingen komen, maar aan de hand van een checklist ook laten zien wat er wél al goed gaat. We moeten samen veranderen en dat kan alleen door een positieve insteek.”
De toekomst is nu!
Innovatie is de derde pijler van de aankomende beurs. Niet voor niets heeft Horecava een nieuwe pay-off gekregen en die luidt: ‘De toekomst is nu!’ Wat kunnen we verwachten op dit gebied? “We hebben het TrendLAB, waar zo’n zestig start-ups en scale-ups zich zullen presenteren. Tijdens de opening vindt ook de uitreiking van de Horecava Innovation Awards plaats. Dit jaar hebben we dubbel zoveel genomineerden, want ook die van vorig jaar zijn op de beursvloer te vinden. Het gaat bijvoorbeeld om plantaardige vleesvervangers, verrassende drankjes en innovatieve (keuken)concepten. Mooi om te zien dat de markt, ondanks het omzetverlies van de afgelopen jaren, niet gestopt is met innoveren!”, vindt Rijkmans.
Kwalitatieve ontmoeting
Wat moeten bezoekers nog meer weten van deze editie? “We hebben de indeling van de hallen aangepast. Geen zorgen: het blijft de gezellige beurs zoals je ‘m kent!”, zegt de exhibition manager. Kleine kanttekening: die gezelligheid mag natuurlijk niet ten koste gaan van een waardevol beursbezoek. Rijkmans: “We faciliteren een kwalitatieve ontmoeting tussen ondernemers, beslissers en mede-beslissers. Daar zetten we nu nóg meer op in. We verheugen ons enorm op de beurs en zien ernaar uit alle exposanten en bezoekers van Horecava 2023 te mogen verwelkomen. Tot dan!”
Iedere dag Horecava
De thema’s personeel, duurzaamheid en innovatie zullen niet alleen de vier dagen op de beurs, maar het hele jaar door de aandacht krijgen die ze verdienen. Horecava wil het samenbrengen van vraag en aanbod ook op het eigen online platform doorvoeren en ziet in de toekomst een crossmediaal netwerk voor zich, waar professionals elkaar kunnen ontmoeten en met raad en daad bijstaan.
Bron: Out.of.Home Shops
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.