NIEUWVEEN - De categorieën dranken en zoetwaren doen het slecht in de tankstations in december. Tip van Orange Peak Company: extra aandacht voor de verkoop van krasloten, loterijtickets en cadeau-artikelen kan de omzetdaling in de decembermaand volledig compenseren.
Feestmaand december is een bijzondere maand; een aantal feestdagen, meer vrije tijd en het einde van het jaar in zicht. Wat zijn de effecten hiervan in het petrolkanaal op de omzet en het assortiment van de shops? Orange Peak Company (OPC) brengt in het vakblad Out.of.Home Shops maandelijks relevante verkoopanalyses vanuit de verkoopgegevens van tankstations. Betrouwbare en bruikbare, maar vooral snelle analyses van kassadata zijn de basis voor goed category management. Een abonnement kunt u hier aanvragen.
Dranken en zoetwaren
Orange Peak Company ziet de omzetten per shop redelijk stabiel blijven ten opzichte van de voorgaande maanden. Maar de verdeling van de omzet in categorieën is significant anders. De categorie dranken daalt gemiddeld 18 procent in de maand december ten opzichte van voorgaande maanden. De dalende trend in de categorie dranken bereikt zijn dieptepunt in december en januari om dan richting de zomer weer te stijgen. De totale daling wordt veroorzaakt door een lagere omzet (-14 procent) en een lager aantal transacties (-19 procent). Men is bereid in december per drankje dus wat meer te besteden. Deze bereidheid tot een wat hogere besteding zien we ook terug in de broodcategorie. De tweede categorie die drukt op de omzet is zoetwaren met een daling van gemiddeld 11 procent over de gehele linie in de maand december.
Loterij, bloemen en cadeaus
De positieve bijdrage aan de shopomzetten in december komen uit een verrassende hoek. De eerste uitschieter zijn de krasloten en loterijtickets. Men beproeft zijn geluk nog even aan het einde van het jaar. Ook bloemen doen het goed in december en de gemiddelde prijs per boeketje ligt wat hoger. Daarnaast doen cadeau-artikelen het significant beter met een stijging van 300 procent. Met een verzendservice bij de shop zien we een stijging van gemiddeld 30 procent, omdat er meer poststukken en pakketjes worden verstuurd in december.
Concreet
• Shopomzet per winkel blijft stabiel ten opzichte van de maanden ervoor.
• Wel significant andere verdeling in verkopen in december.
• De plussen in loterijen en cadeau-artikelen (300%) maken daling in dranken en zoetwaren volledig goed.
• Gemiddelde prijs per bloemetje stijgt met 1 euro.
• Verzendservice voor post neemt met 30% toe.
• Categorie dranken daalt vanaf de zomer met 18%. Dieptepunt in dec/jan, daarna weer stijging.
• In zoetwaren is de daling gemiddeld 11% over de gehele linie.
• Brood: minder omzet, minder transacties maar hogere bonwaarde.
Tip Top 3
1. Aandacht voor cadeauartikelen
2. Loterij/krasloten op of dichtbij counter
3. Bloemen: het bosje mag wat groter en duurder
Bron: Out.of.Home Shops