Maurice Groeneveld .jpg Maurice Groeneveld bij een van de statiegeldautomaten op het terrein van Loogman.

De Loogman Groep plaatst inleverpunten bij tankshop en wasstraat Aalsmeer

AALSMEER – Loogman tanken en wassen in Aalsmeer heeft sinds juli twee statiegeldautomaten bij de wasstraat en de tankshop op het terrein staan. Maurice Groeneveld, beleidsmedewerker Facility bij De Loogman Groep, vertelt waarom het nuttig én ook gewoon leuk is om een bijdrage te leveren aan het inzamelen van statiegeldverpakkingen.

Nanja Pol |

Groeneveld is enthousiast over de plaatsing van de twee statiegeldautomaten bij Loogman. Hij is vanaf het begin betrokken geweest bij het project. “Als beleidsmedewerker hou ik me bezig met inkopen, bestellen en duurzaamheidstoepassingen binnen De Loogman Groep.” Hij zegt: “We waren al veel bezig met afvalscheiding. Eerst hebben we onderzocht wat en hoeveel afval onze klanten weggooien. Van daaruit hebben we de afvalbakken zodanig ingericht dat er beter gerecycled kan worden en ben ik gaan kijken hoe we de inzameling van statiegeldverpakkingen konden verbeteren. Een inleverpunt bij ons in Aalsmeer was zo’n mogelijkheid.”
In samenwerking met Statiegeld Nederland zijn de twee inleverpunten in de vorm van statiegeldautomaten geplaatst bij de vestiging in Aalsmeer. De eerste staat bij de wasstraat. Groeneveld noemt het een logische plek: “Mensen hebben plastic drinkverpakkingen en blikjes in de auto liggen. Bij het autowassen hoort vaak ook het opruimen van de auto. Om ze te stimuleren de flesjes en blikjes in te leveren, hebben we juist op die plek een statiegeldautomaat geplaatst.” Ook de andere automaat is op een strategische plek geplaatst. Bij de tankshop; daar waar de klanten de dranken kopen. Groeneveld legt uit: “De automaat perst de ingeleverde blikjes en flessen samen, zodat deze geen waarde meer hebben en diefstal voorkomen wordt. Medewerkers legen de afvalbakken in daarvoor bedoelde afvalzakken, en voorzien ze van een gecodeerde sluitstrip met identificatiegegevens. Sligro haalt de zakken op, omdat die toch al langs komt om te leveren en fust op te halen. De vestiging in Aalsmeer was voor ons een goede locatie, omdat daar een tankshop is waar Sligro twee keer per week food levert; een vereiste voor het hebben van een statiegeldautomaat op je terrein. Het ophalen of afvoeren van de zakken, vormt nu nog vaak een belemmering en daarom is niet elke locatie geschikt.

"Met een paar drukken op de knop staat het geld op je rekening"

Tikkie-app
De gebruikers kunnen het statiegeld direct via de Tikkie-app op hun bankrekening gestort te krijgen. “Deze manier bevalt onze klanten goed”, zegt Groeneveld. “Met een paar drukken op de knop staat het geld op je rekening. Klanten kunnen er ook voor kiezen om door middel van een donatieknop het statiegeldbedrag aan KiKa te schenken. “We zien veel kleine donaties, meestal onder de vijf euro, en merken dat de drempel daarom laag ligt. Er is bewust gekozen voor KiKa, waar iedereen zich kan vinden. KiKa staat dicht bij de samenleving en geeft geen frictie met andere goede doelen.” De facturatie gaat via Statiegeld.nl, die de vergoeding beschikbaar stelt en Loogman zorgt er vervolgens voor dat de donaties naar KiKa gaan.
De Loogman Groep is trots op de komst van de statiegeldautomaten, omdat deze vorm van recycling past in de duurzaamheidsstrategieën. Groeneveld: “We zijn goed voorgelicht bij de plaatsing en hebben uitleg gekregen van Statiegeld Nederland. Er is een portal waarin we vragen kunnen stellen. Ook klanten zijn enthousiast. Zij waren snel gewend en gooien drankverpakkingen niet meer bij het normale afval. Deze positief duurzame oplossing vormt een waardevolle bijdrage voor de samenleving. Je doet iets goeds voor een ander. Het past bij wat we willen uitstralen. Klanten vinden het een positieve toevoeging op duurzaam vlak en op onze service. Eigenlijk is dit gewoon iets leuks. Het kost relatief weinig moeite om iets voor de klant en het milieu te betekenen.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.