ROTTERDAM – De rode kratten van Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) Nederland zijn vanaf heden gemaakt van 97% gerecycled plastic. Het initiatief komt voort uit de verduurzaming van het portfolio van de fabrikant. Het gerecyclede materiaal bestaat voor 85% uit oude kratten en voor 15% uit gerecyclede tulpennetten.
Dit jaar worden 150.000 kratten gemaakt van gerecycled plastic geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Bestaande kratten blijven op de markt tot ze onderdeel worden van een nieuw gerecycled krat. CCEP duurzaamheidsmanager Eva Amsterdam legt uit: "De rode horecakratten hebben een gemiddelde levensduur van 15 jaar, maar soms worden ze nog op de markt gezien zelfs na 20 tot 30 jaar. Echter, als ze kapot gaan, kunnen ze nu dienen als input voor nieuwe kratten. Het grootste deel van het gerecyclede plastic dat vanaf nu voor de kratten zal worden gebruikt, komt van generieke rode kratten van recyclaat, niet specifiek van Coca-Cola kratten."
Samenwerking
Om de kratten mogelijk te maken werkt de Coca-Cola bottelaar samen met lokale recycler Healix en krattenproducent Schoeller Allibert. Naar schatting zal de ontwikkeling 64% CO2-uitstoot besparen bij de productie van de kratten in vergelijking met kratten van nieuw plastic. De kratten zijn speciaal ontworpen voor de herbruikbare flessen van Coca-Cola, die worden schoongemaakt en hervuld, om weer terug te keren nar de Nederlandse groothandel en horeca. Deze flessen zijn ontworpen om minstens 25 keer te worden hergebruikt.
De oude tulpennetten voor de kratten worden gerecycled door Maastrichts recyclebedrijf Healix. Marcel Alberts, oprichter van Healix: "Het is geweldig om te zien hoe een bedrijf als Coca-Cola Europacific Partners zich inzet voor duurzaamheid en innovatie en op zoek gaat naar lokale steun. Door nieuwe grondstoffen te maken van afgedankte netten dragen we bij aan het verminderen van plastic afval en creëren we waardevolle materialen voor nieuwe producten die jaren meegaan."
De innovatieve technologie en productie van de kratten komt van verpakkingsfabrikant Schoeler Allibert. In het testcentrum van de verpakkingsfabrikant in Hardenberg zijn de kratten uitgebreid getest om net zo stevig te zijn als de huidige kratten. Hierover zegt Julie De Bruyckere, key account manager beverage bij Schoeller Allibert: "Dankzij materiaalkennis is Schoeller Allibert in staat om voor de productie van frisdrankkratten eerder onbekende materiaalstromen van gerecycled materiaal te gebruiken. Dit vermindert de CO2-uitstoot en om de duurzaamheidsstrategie verder te versterken heeft Schoeller Allibert technologieën gecreëerd die meer mogelijkheden bieden om de kleurtolerantie van de te gebruiken materiaalstromen te verbreden en afkeuringsafval te verminderen."
Bron: Out.of.Home Shops