New-Food.jpg

Fabrikanten vinden ‘new food’ belangrijk

UTRECHT – Uit recent onderzoek van MT Sprout in opdracht van Tetra Pak blijkt dat acht op de tien Nederlandse bedrijven in de voedingssector ‘new food’ prioriteert.

Redactie |

Dit doen ze vooral omdat het merendeel merkt dat consumenten steeds vaker vragen om duurzame, alternatieve voedingsmiddelen. Voorbeelden van ‘new food’ zijn kweekvlees, 3D-geprint voedsel en algen als superfood. Het draait om het ontwikkelen van ingrediënten die mensen nog niet eerder aten of het toepassen van technologie om bekende ingrediënten op een nieuwe manier te produceren. 43% van de voedingsbedrijven vindt innovaties op dit gebied noodzakelijk, 37% vindt het belangrijk en 6% vindt het onbelangrijk. De reden hiervoor? 66% merkt dat consumenten steeds vaker vragen om duurzame, alternatieve voedingsmiddelen en 61% verkent nieuwe voedingsopties vanwege hun duurzaamheidsdoelen. Dan is er nog 43% die de beschikbaarheid van nieuwe technologieën als motivatie ziet en 23% die de invloed van Europese regelgeving als reden noemt.

Uitdagingen
Er is dus bereidheid, maar bedrijven hebben te maken met verschillende uitdagingen bij het doorvoeren van innovaties. Het grootste obstakel is de nodige investering. Daarnaast merken ze dat er naast vraag ook weerstand is als het gaat om de acceptatie van nieuwe voedselsoorten. Andere uitdagingen: complexe regelgeving en een gebrek aan kennis over alternatieve voedingsmiddelen. 60% van de ondervraagden in het onderzoek verwacht dat de plantaardige zuivelalternatieven de grootste impact zullen maken op de voedingsindustrie in de komende vijf jaar. Daarna volgen plantaardige vleesalternatieven (56%), algenproducten (52%) en gekweekt vlees (19%). Smaak en textuur zijn erg belangrijk bij het ontwikkelen van deze nieuwe voedingsmiddelen en op nummer twee en drie ook voedingswaarde en duurzaamheid.

Samenwerken als industrie
Michiel le Feber, processing sales manager bij Tetra Pak: “Bij de productie van nieuwe voedingsmiddelen draait alles om de juiste technologie. Uit onze survey blijkt dat producenten in zowel biomassafermentatie als precisiefermentatie potentieel zien, met 13% en 28%. Tetra Pak heeft twaalf productontwikkelingscentra wereldwijd waar we met gevestigde bedrijven, scale-ups en start-ups samenwerken. We testen verschillende ingrediënten, recepten en productiemethodes om het volledige potentieel van ‘new foods’ te benutten. Door als industrie samen te werken, willen we veerkrachtigere en duurzamere voedselsystemen creëren voor de toekomst.”

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops