Horeca

Bakker Bart: ‘We geloven in omnichannel aanpak’

(CORONANIEUWS) AMSTERDAM – Voor de normaal zo drukbezochte lunchconcepten is alles veranderd sinds de maatregelen rondom COVID-19. Hoe gaan de mensen achter de formules daarmee om? Out.of.Home Shops vraagt het een aantal grote partijen. Vandaag: Bakker Bart.

Waarom de toevoeging van thuisbezorging via Thuisbezorgd.nl, naast de bestaande Bakker Bart bezorging?
Jeffrey Jansen, commercieel directeur Bakker Bart: “Ik geloof in een omnichannel-aanpak waarbij bezorgen en zelf afhalen hand in hand lopen. Deze aanpak zorgt ervoor dat je niet alleen afhankelijk bent van het aantal passanten langs je winkel maar een stabiele basis bouwt van klanten die online (willen) bestellen. Daarnaast biedt bezorgen de mogelijkheid om ook de zakelijke markt te bedienen. Deze markt kent verschillende behoeftes (kantine lunch, gastenlunch, traktatie, enzovoort) die Bakker Bart vanuit haar assortiment prima kan invullen waarbij de klant alleen besteld als er ook bezorgd wordt.”

Waarom Thuisbezorgd.nl?
Jansen: “Bij Bakker Bart geloven wij erin dat als je gaat bezorgen je het meest succesvol bent als je alle kanalen openzet. Met andere woorden: de klant is komt niet alleen op het Bakker Bart-platform. Thuisbezorgd is een platform waar veel consumenten hun eten kopen en hoewel dit een heel groot platform is, is Bakker Bart binnen Thuisbezorgd de grootste lunchverkoper.”

Waarom is er niet voor gekozen geheel te sluiten?
Jan-Joris Heling , woordvoerder: “Bakker Bartwil juist open zijn om de consument veilig brood te laten kopen. Wij hebben daarin een belangrijke functie. In alle communicatie en promoties die wij tijdens deze crisis hebben gedaan heeft brood daarom centraal gestaan.”

Wat heeft Bakker Bart operationeel extra moeten doen om bezorging goed te laten verlopen?
Jansen: “Specifiek met betrekking tot COVID-19 niet veel. Bakker Bart heeft de afgelopen jaren al fors geïnvesteerd in haar online strategie. Afgelopen oktober is de nieuwe Bakker Bart bestelsite gelanceerd die helemaal is afgestemd op de shopper journey en bestelflow van de consument van nu. Naast de vernieuwde site heeft Bakker Bart de afgelopen jaren een strak proces rondom ordermanagement ingeregeld. Ondernemers die starten met bezorgen worden van A tot Z ontzorgd en kunnen binnen één week volledig operationeel zijn. Ook starten met Thuisbezorgd is inmiddels een strak proces waarin de ondernemer binnen 4 werkdagen live is.”

Welke initiatieven zijn er nog meer genomen tijdens COVID-19?
Jansen: “Het belangrijkste initiatief is de focus op online bestellen waarbij de klant kan kiezen tussen zelf ophalen of bezorgen. Daarbij zien we dat vanuit de consument meer focus is op regulier brood ten opzichte van belegde broodjes. In alle communicatie en promoties die we tot nu toe hebben gedaan heeft brood daarom centraal gestaan. Daarnaast hebben we qua communicatie een verschuiving van landelijke- naar lokale communicatie doorgevoerd. Hoewel Bakker Bart een organisatie van zelfstandig ondernemers is, denkt de consument bij Bakker Bart vooral aan een keten. Gelukkig zien we veel initiatieven om de lokale middenstand te steunen in deze voor hen zeer zware tijd. Daarom hebben we de afgelopen weken veel materialen ontwikkeld waarbij de ondernemer lokaal het verschil kan maken en nog beter in kan spelen op zijn lokale marktgebied.”

Wat is nodig om de komende tijd succesvol door te komen, aan overheidssteun en aan commercieel succes?
Heling: “Met de aangeboden overheidssteun en een coöperatieve houding van de verhuurders van de winkelpanden hopen de franchisenemers de crisis te kunnen doorstaan.”

Hoe beleven Bart’s Retail B.V. en de ondernemers deze tijd?
Heling: “Het MT van Bart’s Retail houdt nagenoeg dagelijks via videobellen contact met het bestuur van de franchisenemersvereniging (Bart’s Franchise Orgaan). De ondernemers, maar ook Bart’s Retail beleven een spannende tijd, waarbij de gezondheid van de klanten en de medewerkers bovenaan staat.”

Bron: Out.of.Home Shops

 

 

bb-nieuwegein.jpg