DEN BOSCH - De overname van SAB Catering door Appèl Holding zet beide bedrijven op scherp. De cateringbranche ontwikkelt zich de laatste jaren in sneltreinvaart, waardoor Appèl zich genoodzaakt voelt om verder te kijken dan de huidige activiteiten. Om die reden opent de cateraar in het nieuwe schooljaar de deuren van twee AH to go-vestigingen als franchisenemer.
In een uitgebreid interview met Out.of.Home Shops vertelt Hans van Veen, algemeen directeur van Appèl, over de samenkomst van de twee bedrijven en de belangrijkste ambities voor 2019. Hij zet uiteen hoe de partijen bij elkaar zijn gekomen, wat er gaat veranderen voor de medewerkers en waar de kansen in de markt liggen.
Hoe zijn SAB catering en Appèl bij elkaar gekomen?
“Hans van Heel, de directeur van SAB Catering, en ik kennen elkaar al heel lang en zien elkaar met regelmaat. We hebben het al veel vaker met elkaar gehad over een overname, maar tot dusver bleef het alleen bij ideeën. Anderhalf jaar terug heeft Appèl opnieuw haar strategie bekeken en tijdens de opening van ons nieuwe hoofdkantoor in oktober hebben we onze ambitie uitgesproken. Dat is dat we een omzet willen draaien van 100 miljoen euro per jaar. In de huidige markt is het lastig om verder te groeien, want met alleen een goed concept bedenken kom je er niet. Zodoende zijn we een half jaar geleden in gesprek gegaan met SAB Catering om het serieus over een overname te hebben. Vrij snel kwamen we tot het besluit dat SAB Catering een dochteronderneming wordt van Appèl Holding. Belangrijk hierbij is dat de cateraar een eigen bv blijft en dus niet wordt opgeheven. Alles blijft bestaan, alleen dan met Appèl Holding als moederbedrijf.”
Wat betekent deze overname voor de medewerkers van zowel SAB Catering als Appèl?
“We behouden alle medewerkers. Voor hen gaat er weinig veranderen, want zij blijven werken onder de naam SAB Catering, dragen dezelfde kleding als nu en de locaties zullen niet anders worden. Appèl wil de medewerkers eerst laten zien wat we in huis hebben en kunnen, zodat we elkaars vertrouwen winnen. We doen wat we moeten doen en dat is de gasten en opdrachtgevers tevreden houden. Het leuke van deze overname is dat SAB Catering bestaat uit een team dat al veel ervaring heeft en langer in de branche actief is. Bij Appèl werken veel jonge mensen op kantoor die veel weten van innovaties. We vullen elkaar daarin aan en profiteren van de gedeelde kennis op het gebied van concepten, duurzaamheid, vitaliteit en innovatie. De medewerkers op het hoofdkantoor van SAB Catering in Zwanenburg blijven daar voorlopig werken. Zij zullen per 1 januari 2020 wel verhuizen naar ons pand in Den Bosch. Iedereen met een contract voor onbepaalde tijd heeft een baangarantie. We lopen met de overname wel een risico, want uit ervaring weten we dat veel mensen afvallen omdat ze zich uiteindelijk niet bij Appèl vinden passen of bijvoorbeeld de afstand naar Den Bosch te ver vinden. Daarom ligt de focus de komende maanden op het goed en zorgvuldig laten verlopen van de integratie. Hans van Heel zal hierin ook betrokken blijven.”
Markies Catering is ook een van jullie dochterondernemingen en heeft onderwijscatering als speerpunt. Krijgt SAB Catering ook een bepaald focuspunt?
“SAB Catering heeft echte horecacontracten en die ontbreken bij Appèl nog. Daarom zullen we ons met de nieuwe dochteronderneming meer gaan richten op de horeca- en evenemententak. Bij SAB Catering zit jarenlange ervaring in deze branches, waar we veel profijt van hebben. We zien bij Markies dat het hebben van een speerpunt tot goede resultaten leidt. Voor nu is het idee dat we met SAB Catering de focus leggen op horeca, Appèl richt zich op de traditionele catering en Markies blijft actief in onderwijscatering. Het is dus een bewuste keuze om iedere dochteronderneming een specialisme mee te geven. SAB Catering heeft momenteel één onderwijslocatie, en dat wordt niet vervangen door Markies. We willen dat alle locaties hetzelfde blijven als nu, alleen zal Markies wel ondersteuning gaan geven. Door de diverse speerpunten kan Appèl kennis opdoen in alle segmenten, want het schuift steeds meer naar elkaar toe. Met Appèl, Markies en SAB Catering hebben we alles in huis wat nodig is om rechtop te blijven staan in deze bewegende branche.”
Wat betekent de overname voor de positie van Appèl Holding in de markt?
“Het is een strategische keuze geweest, want door de overname hebben we er fors meer locaties bij gekregen en kunnen we het omzetdoel van 100 miljoen euro per jaar sneller behalen. In de markt staan we nu in de top vijf van de grootste cateraars, een enorme prestatie. We vinden op deze manier meer aansluiting met andere cateraars."
Welke kansen ziet u in de huidige cateringbranche?
“Er zijn ontzettend veel kansen, want de klanten worden steeds veeleisender. Als cateraar moet je keer op keer vernieuwen en innoveren, zodat je blijft scoren. De consument wil verrast worden met wisselende foodconcepten en daar heb je als bedrijf goede mensen voor nodig die continu bezig zijn met de ontwikkeling hiervan. Dat gaat gepaard met de nodige investeringen, maar als je met een goed plan komt en dat met succes uitwerkt, dan verdien je het weer terug. In een tijd waarin de branche zich razendsnel ontwikkelt is het van belang om jezelf niet voorbij te lopen en ook stil te staan bij de successen. Appèl komt nu niet alleen in die top vijf door de overname, maar ook doordat we profiteren van andere cateraars die qua ontwikkeling stilliggen.”
Wat zijn de belangrijkste ambities voor de komende jaren?
“Vorig jaar stond volledig in het teken van nieuwe locaties opstarten en natuurlijk de opening van ons belevingscentrum. Dit jaar leggen we meer focus op scholen. In die tak zijn we zo snel gegroeid dat we deze zomer de rem erop moeten zetten. Anders kunnen we het niet meer bijbenen. Daarnaast willen we ons op meer vitaliteit gaan richten. Dat is een verlengstuk van catering en een onderwerp waar klanten mee bezig zijn. Met diëtisten en HR-afdelingen van onze klanten zitten we met regelmaat om de tafel hoe we een nog gezonder en gevarieerder assortiment kunnen neerzetten. Zeker op scholen is dit belangrijk, want deze doelgroep zien we later terug op de universiteiten en hogescholen en daarna in de bedrijfskantines. We zijn van mening dat we leerlingen kunnen sturen in hun eetgewoonten en veranderen daarvoor het aanbod stap voor stap. Scholieren accepteren op termijn dat er enkel gezonde broodjes worden verkocht in de kantine en dat er bijvoorbeeld twee keer per maand een saucijzenbroodje te koop is. Het is een langzaam traject, maar dat komt ook mede door de retailbranche. Supermarkten om de hoek zijn ontzettend verleidend voor scholieren en dat is voor onze omzet niet erg, maar daar is het assortiment wel meer gericht op ongezonde producten. Ik gun retailers hun omzet, maar wil ze adviseren meer aan de jeugd te denken. Appèl is ervan overtuigd dat we jongeren gezonder kunnen laten eten, als we daarnaar met z'n allen streven en samenwerken. In het nieuwe schooljaar gaan we hier zelf stappen in zetten, door twee AH to go-vestigingen te openen.”
Waar komen deze gemakswinkels?
“We openen de supermarkten op hogeschool Saxion in Deventer en Enschede. Al enige tijd is Appèl hier mee bezig, omdat we graag alles zelf in de hand houden. Het is nu zo geregeld dat we franchisenemer worden van AH to go, waarmee we een voorbeeldfunctie willen zijn voor andere retailers. Appèl is hiermee de eerste cateraar die zelf een supermarkt runt op een campus. De medewerkers die we in de restaurants hebben lopen, zullen ook werkzaam zijn bij AH to go en andersom. De kennis die Appèl vanuit de cateringbranche heeft, gaat zij ook gebruiken bij het opzetten van de AH to go-vestigingen. Ik kan wel zeggen dat we in al die jaren voldoende inzicht hebben gekregen in de behoeftes van de consument.”
Bron: Out.of.Home Shops