Geert te Velde.jpg Geert te Velde voor zijn nieuwe SlijterVrij.

Alcoholvrij staat aan de vooravond van een doorbraak

ASSEN - Regiovoorzitter van de KHN en horecaondernemer Geert te Velde opent aan de Kerkstraat in Assen een nieuw concept, een alcoholvrije slijterij, genaamd SlijterVrij. Te Velde en zijn vrouw zijn in 2020 begonnen met hun eerste horecagelegenheid en ieder jaar hebben ze er een pand bijgekocht. De horecabedrijven heten allemaal Autentieq en SlijterVrij is de zesde op rij in de straat.

Kim Schoonman |

Te Velde is een rasechte horecaman en van alle markten thuis, terwijl hij de ontwikkelingen goed in de gaten houdt. Zijn panden aan de Kerkstaat zijn een aantal concepten overzichtelijk naast elkaar: een kroeg, een Dinercafé, een Dans & Feestcafé, een zalencomplex voor feesten en partijen en er is een StadsGarderobe waar jongeren hun jassen kunnen stallen als ze op stap gaan. Hekkensluiter SlijterVrij is ook zo’n concept waar hij toekomst in ziet.

Craft frisdranken
Het viel Te Velde op dat de alcoholvrije sector zich voornamelijk richt op de online verkoop. “Er komen nu wel wat meer fysieke winkels, maar het grootste aanbod is nog online. Wij gaan bij SlijterVrij beide doen. Daarbij willen we ons zoveel mogelijk richten op regionale en Nederlandse producten. Men denkt bij alcoholvrij nog veel aan bier, wijn en mocktails, maar wij willen ons met name toeleggen op craft frisdranken. Er komen in Nederland steeds meer kleine frisdrankfabriekjes, zoals Moj in Groningen en de Amsterdamse Frisdrank Fabriek. Wij zien dat die toch moeilijk voet aan de grond krijgen bij de groothandels. Met die partijen willen wij de samenwerking opzoeken.” Het gaat om producenten die zich niet alleen richten op het alcoholvrij maken van dranken, maar op speciale frisdranken. Te Velde noemt als voorbeeld Fritz-Kola, die in Hamburg klein is begonnen, maar inmiddels al een veel bredere lijn frisdranken heeft; ze liggen zelfs al in de schappen bij Albert Heijn. “Zij vinden dat ik nog wel zaken met hen kan doen, omdat ze zichzelf nog als een kleine opstandige fabrikant zien, zich tegen de grote jongens afzettend, maar zelf denk ik dat ze inmiddels te groot zijn geworden.” En grote jongens wil de ondernemer eigenlijk een beetje buiten de deur houden, zodat hij zich kan richten op de nichemarkt.

Vrijdagmiddagborrel
Vrumona is vorig jaar overgenomen door het Deense Royal Unibrew met een vrij groot portfolio over de hele wereld. Zij namen contact op met de Assense horecaondernemer. “Zij hebben binnenkort ook bijzondere frisdranken in hun assortiment en menen dat die goed in onze winkel zouden passen. Ze zeiden dat ik net iets te vroeg ben met mijn concept. Nou, ik ben niet te vroeg, zij zijn te laat”, zegt Te Velde resoluut. Het zijn dan ook geen gewone frisdranken die hij gaat verkopen. “Je moet het zo zien: op een zonnige middag gooi je een sinas zo achterover, omdat je dorst hebt, maar dit zijn drankjes met bijvoorbeeld een vrij sterke gembersmaak of een pepersmaakje. Die klok je niet in een keer achterover, daar doe je wel wat langer mee. In de horeca krijg je die dan ook in een mooi glas met wat garnering, het zijn echt speciale frisdranken.” Hij ziet nu al dat consumenten deze drankjes in de horeca drinken en ze daarbuiten verder nergens kunnen vinden. Dat zijn klanten van de SlijterVrij, maar hij ziet ook de trend groeien dat de vrijdagmiddagborrel bij bedrijven verplicht alcoholvrij moet worden. Er zijn al collega’s die dat assortiment niet zelf inkopen en bij hem aankloppen voor de speciale drankjes.

"Ik denk dat blurring op het platteland heel veel verdwijning van de horeca had kunnen voorkomen"

Echt een trend
Hoewel Te Velde veel positieve reacties krijgt op zijn SlijterVrij-formule, klinken er ook wat neerbuigende geluiden. “Er zijn mensen die mij uitmaken voor iemand die in de woke maatschappij leeft, dat ik alleen maar vegetarische dingen aanbied, vegan denk en dat ik zelfs een verbod op alcohol zou willen. Prima dat mensen zo reageren, maar dat is wel erg kortzichtig. In onze horecabedrijven hebben we ook een assortiment van tweehonderd soorten whisky, 26 tapkranen aan bier en meer dan honderd soorten bier waar gewoon alcohol in zit.” Te Velde blijft er heel nuchter onder: “Ik zeg altijd maar zo: áls er maar over je gepraat wordt. Ik probeer het altijd zo uit te leggen. Toen ik heel jong was, dachten mensen dat rosé een mix was van restanten witte en rode wijn. En nu is rosé net zo populair als wit en rood. Tien jaar geleden waren er ook veel minder speciaalbiertjes. Ik denk dat alcoholvrij ook aan de vooravond staat van een doorbraak en dat je over tien jaar niet meer wegkomt met alleen cola en sinas. Dit gaat echt een trend worden.”

Blurring
Volgens Te Velde is het mooie van een alcoholvrij concept dat je in de wetgeving niet te maken hebt met een slijterijvergunning, je valt onder de wetgeving van de supermarkten. “Wij gaan daarom ook veel cadeaupakketten maken van de drankjes met andere lekkernijen. Het is daarmee niet alleen een SlijterVrij, maar ook een beetje een delicatessenwinkel. We gaan het stap voor stap ontwikkelen.” De horecaman probeert altijd net even anders te denken en vooral naar de toekomst te kijken. “We hebben dit bedacht vanuit de ontwikkeling die we in de horeca zien. Een stukje blurring (horeca en retail in één, red.) in de wetgeving. Niet iedereen is blij met blurring, men durft zich er niet aan te branden, maar ik denk dat blurring op het platteland het verdwijnen van veel horeca had kunnen voorkomen. Ik zie veel kleine cafés stoppen, omdat het niet meer gaat, maar ik zie ook een postkantoor en kapper verplicht stoppen. Waarom niet de handen ineenslaan en samen doorgaan? Je betaalt maar één keer de huur, maar alle voorzieningen blijven.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.