FOTOREPORTAGE - AMSTERDAM – Tussen de vijftien en twintig vestigingen; dat is de potentie van Vapiano in Nederland, denken Rob Schut en Jeroen van Welsenes, licentiehouders van de pizza- en pastaketen in Nederland. Na de tweede winkel in Amsterdam, die deze week is geopend, moet Utrecht dit jaar nog volgen.
Afgelopen woensdag ging de vierde vestiging open in The Bank in Amsterdam, bij het Rembrandtplein. Het Duitse restaurantconcept, dat is gebaseerd op vier pijlers: versbeleving, snelheid, prettige ambiance en lage prijzen, ging in 2002 van start in Hamburg en kent inmiddels 110 vestigingen in 25 landen wereldwijd. Van Welsenes en Schut kochten in 2005 de rechten voor Nederland en openden vanaf 2007 zaken in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam (2). Volgens de ondernemers is de formule de afgelopen jaren positief ontvangen door de Nederlandse consument. “We zijn dik tevreden met de toeloop tot nu toe. In Den Haag hebben we gemiddeld tussen de 1200 en 1300 eters per dag, in Rotterdam en Amsterdam is dat 1000 mensen per etmaal. Gisteren waren er hier op de eerste dag ruim 600 gasten, waarmee we zeer content zijn”, zegt Van Welsenes.
Broodjescultuur
De vier vestigingen worden allen beheerd door Van Welsenes en Schut op basis van hard franchise vanuit het hoofdkantoor van Vapiano in Duitsland. De uitstraling en de diverse modules van het concept liggen allemaal redelijk vast, weet Schut. “Wij zijn daar voorstanders van, omdat de kwaliteit van de winkels dan overal even hoog is. Op den duur krijg je profijt van het merk dat wordt gebouwd. Wij merken al dat Vapiano in Nederland steeds bekender wordt.” Hard franchise of niet: omdat de twee ondernemers al langer bekenden zijn bij de moederorganisatie in DUitsland hebben zij toch de vrijheid gehad om lokaal andere accenten te leggen. Van Welsenes: ”Wij testen in Nederland met broodjes, terwijl dat in Duitsland not done is. In dit land heerst echter een echte broodjescultuur en daar willen we van profiteren.”
Uitdaging
Qua ligging mikt Vapiano om op de rand van A1-locaties te zitten. “We willen plaatsen die zich om de hoek van de toplocaties in Nederland bevinden”, vertelt Van Welsenes. “In de directe omgeving moeten zich minimaal 10.000 werkplekken bevinden. Bovendien moet er een aanwas zijn van veel winkelend publiek. Strategie voor de uitrol in Nederland was om in de eerste vijf jaar elk jaar één filiaal te openen, weet Schut. “Dat betekent dat we er nu eigenlijk nog eentje achter lopen op schema. Die hopen we dit jaar nog te openen in Utrecht.” Met een vestiging in de domstad zijn de grootste steden van Nederland voorzien en wordt gekeken naar kleinere steden, zoals Enschede, Eindhoven en Tilburg. Een uitdaging, meent Van Welsenes. “We zijn benieuwd of we een kleinere versie van het concept winstgevend kunnen maken in plaatsen van meer dan 100.000 inwoners plus voorzien van een groot verzorgingsgebied.” Daarnaast zien beide ondernemers ook nog ruimte voor extra vestigingen in Rotterdam, Amsterdam en mogelijk Den Haag. “Uiteindelijk schatten we voor Nederland een potentie van tussen de vijftien en twintig winkels van Vapiano.“
Foto's:
Hoofdfoto: Rob Schut (links) en Jeroen van Welsenes voor de nieuwe winkel bij het Rembrandtplein in Amsterdam.
Overige foto's: zowel op de begane grond als beneden in de kelder worden in de nieuwe zaak aan het Rembrandtplein pizza's en pasta's vers voor de ogen van de klant bereid. Elke tafel is daarnaast voorzien van verse kruiden in een pot om naar wens toe te voegen. Schut: "Zelfs een tomaat die in vier stukjes gesneden moet worden ligt niet al van tevoren klaar, maar wordt ter plaatse nog bewerkt. Voor de consument een teken dat alles op en top vers is." Het pand biedt plaats aan 222 mensen.
Bron: Out.of.Home Shops