NIJMEGEN – Na Salitos en Estrella Galicia brengt Warsteiner weer een nieuw merk naar Nederland: Rye River. Voor het eerst te proeven op de Horecava! Arjan Barten, marketing manager bij Warsteiner Benelux, vertelt trots over de introductie en licht een tipje van de sluier op over de plannen op de Horecava. Opvallen doen ze in ieder geval met maar liefst drie stands.
Net als vorig jaar pakt Warsteiner goed uit. Barten noemt het zelf een Warsteinerplein: een grote Warsteiner-stand met daar tegenover de merken Salitos, Estrella Galicia en nu de nieuwkomer Rye River. “Dat ging vorig jaar zeer goed. Bezoekers kunnen zo gemakkelijker een kijkje nemen in de wereld van alle merken van Warsteiner Benelux”, licht de marketing manager toe. “Het enige dat we meer gaan benadrukken zijn de designmogelijkheden die wij als Warsteiner Benelux bieden aan onze (potentiële) klanten. We willen ondernemers laten zien hoe wij hun outlet kunnen aanpassen met originele en stijlvolle brandingconcepten van het merk Warsteiner en alle overige merken die door ons op de markt gezet worden. Welke concepten passen bij een outlet? Wij kijken hoe wij de ‘look & feel’ van outlets kunnen versterken. Een parasol of lichtbak heeft iedere brouwerij. Wij kiezen liever voor iets unieks, passend bij de uitstraling van de outlet.”
Met die uitstraling doelt Barten onder andere op het aankleden van muren, terrassen en ramen, uitgevoerd in prints, stickering, neons, en ornamenten. “Warsteiner zoekt hierdoor veel meer de samenwerking op met horecaondernemers. De visie is dan ook: hoe meer je meedenkt, hoe meer je betrokken blijft en hoe langer je kunt samenwerken.” Dat gaat volgens Barten verder dan één designstroming. De drie richtingen waar Warsteiner Benelux zich met het merk Warsteiner op focust zijn modern, premium en traditioneel. Op de Horecava zullen veel voorbeelden te zien zijn van hoe outlets kunnen worden ingericht.
Primeurs op de Horecava
Op productniveau pakt Warsteiner Benelux eveneens uit met meerdere beursprimeurs. “De laatste jaren is Warsteiner Alkoholfrei een volwassen product geworden. In de retail is het marktaandeel zelfs uitgegroeid tot de nummer 2 in alcoholvrij bier. In de horeca zijn we een van de weinige brouwers met alcoholvrij op de tap en daar gaan we nu meerwaarde toevoegen met de introductie van een eigen glas voor Warsteiner Alkoholfrei.” Het glas is anders dan het bekende tulpglas dat de horecaondernemers nu gebruiken, waardoor ze makkelijker onderscheid kunnen maken tussen pilsener en alcoholvrije pilsener. “Het is een mooie toevoeging en het leuke is dat Duitsland, waar Warsteiner vandaan komt, dit nog niet heeft. Onze Duitse collega’s zien Nederland als hun proefvijver, dus wellicht volgt dit glas nog eens de omgekeerde route”, vertelt Barten. Onderdeel van de Warsteiner-stand is ook het merk Salitos, waar tequilabier en mixdrinks worden geïntroduceerd. “En we hebben een lucratieve beursdeal voor alle Salitossmaken”, verklapt Barten.
Speciaalbier
Estrella Galicia maakte vorig jaar haar beursintroductie en dat heeft een positieve navolging gehad in de horecabranche. “We zijn onlangs met het salesteam weer naar Spanje geweest, het herkomstland van Estrella Galicia. Aldaar hebben we in bars meerdere biersoorten uit de bierportfolio van Estrella Galicia geproefd. Een daarvan is het speciaalbier 1906 Reserva en dat gaan we komend jaar introduceren. Op de Horecava kun je dit heerlijke bier al proeven van de tap. Op de stand van groothandel La Venta (08.110) is 1906 Reserva ook te proeven, naast Estrella Galicia Especial pilsener, onder het genot van heerlijke Spaanse producten.”
Rye River
Dé introductie van 2024 voor Warsteiner Benelux zijn de bieren van de Rye River Brouwerij. Een grote Ierse craftbrewer, die nog nooit actief in Nederland is geweest. “In de wereldwijde portfolio van de Warsteiner Gruppe misten we nog producten uit de IPA-category. Onze eigenaresse Catharina Cramer gelooft, net als wij, heilig dat bier een ‘thuis’ moet hebben. Dus geen productcategorieën nabootsen in de Warsteiner brouwerijen, maar halen uit het land van herkomst. Daarom is een ‘Warsteiner IPA’ niet wenselijk en zijn we op zoek gegaan naar een vooruitstrevende craftbrewer om ons te helpen. Rye River zocht een partij om wereldwijd mee samen te werken en te groeien. Zo zijn we bij elkaar gekomen en op die manier kunnen wij mooie en zeer kwalitatieve IPA’s naar Nederland halen.” Rye River is pas tien jaar geleden opgericht en dus nog een jong bedrijf, vertelt Barten. “Desalniettemin heeft Rye River al drie jaar op rij de meeste prijzen van alle World Beer Awards gewonnen. Daarbij gaat het over bijna hun gehele portfolio, bestaande uit wel veertig bieren. Wij beginnen in Nederland met vijf daarvan, waarvan er vier een award hebben”, licht de marketing manager toe. Rye River is vanaf de Horecava beschikbaar voor (nieuwe) klanten van Warsteiner Benelux.
Is het bierportfolio dan compleet voor 2024? Als het aan Barten ligt wel, al zou er nog wel een seizoensbier bij kunnen. “Een mooi herfstbokbier, bijvoorbeeld. Om onze horecarelaties in 2023 te kunnen bedienen, hebben we bij onze distributiepartner Beer&Selected Beverages (BSB) gekeken naar Nederlandse collegabrouwers voor een dergelijk herfstbokbier. Dat is het kwalitatieve 4-granen bokbier van Jopen geworden. Erg leuk en leerzaam om op deze wijze onze klanten van dienst te kunnen zijn. Het toeval wil dat Jopen een samenwerking is aangegaan met Rye River. Jopen en Rye River hebben samen twee collab-bieren gebrouwen. Één in Dublin (Kildare) en één in Haarlem. Dit gaat over een zeer beperkte oplage. Beide bieren schenken we op de beurs. Dat is nóg een beursprimeur.”
Stands:
Warsteiner 07.206
Estrella Galicia 07.203
Rye River 07.202
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.