AMSTERDAM – Technologische ontwikkelingen hebben voor een groot deel van de horecamedewerkers invloed op hun werkgeluk. Zaken als kunstmatige intelligentie, QR-codes en robots is voor 40% van de medewerkers van invloed. Dat meldt softwareontwikkelaar Quinyx.
De technologie zorgt ervoor dat ze hun werk vooral efficiënter kunnen uitvoeren. Iets meer dan zes op de tien medewerkers ervaart dit. Jan de Rooij, country manager Benelux & UK van Quinyx, legt uit: “Door AI-gestuurde systemen en automatisering kunnen medewerkers tijdrovende handmatige taken verminderen. Denk aan bestellen via QR-code bestellingen of slimme keukenmanagementsystemen die automatisch de volgorde van bestellingen optimaliseren.”
Kwaliteit
Iets minder dan de helft van de horecamedewerkers vindt dat technologie ook de kwaliteit van het werk verbetert. “Wanneer medewerkers minder tijd kwijt zijn aan repetitieve taken zoals het handmatig invoeren van bestellingen of het controleren van voorraadniveaus, kunnen ze zich meer richten op gastvrijheid en persoonlijke service. Dit verhoogt niet alleen hun werkplezier, maar draagt ook bij aan een betere ervaring voor de gasten”, licht De Rooij toe.
Roosters
Op de achtergrond kan technologie ook een rol spelen bij een betere werkervaring. Het maken van roosters kan door AI worden geoptimaliseerd. Hierdoor krijgen medewerkers meer invloed op hun werktijden en onverwachte roosterwijzigingen kunnen worden verminderd. “Door AI-gestuurde planning krijgen medewerkers eerder inzicht in hun rooster en worden wijzigingen geminimaliseerd. Dit helpt hen om werk en privé beter op elkaar af te stemmen, waardoor ze minder last hebben van roosterstress en meer grip krijgen op hun werkweek, wat bijdraagt aan meer werkplezier en tevredenheid op de werkvloer”, zegt De Rooij.
Bron: Out.of.Home Shops