ALKMAAR – Op 24 en 25 maart werd de veertiende editie van de Noord-Hollandse Horecabeurs gehouden. Deze beurs wordt door horecagroothandel VHC Jongens gehouden op het terrein van het AZ-stadion. Out.of.Home Shops bezocht de beurs en sprak met enthousiaste deelnemers over hun producten en ervaringen.
Bij binnenkomst in de goedverlichte ‘winkelstraat’ op de beurs komen de geuren en het geroezemoes je al tegemoet.
Maza
Niet te missen is de lichtblauwe foodtruck van Maza met een tafel vol hapjes. Head of sales bij Maza, Jurjen van der Werf, vertelt waarom zij hier graag staan: “We hebben van oudsher al een goede relatie met VHC Jongens. Bovendien is een van onze doelgroepen de strandtenthouders. Deze beurs in Noord-Holland is daarom bij uitstek een plek waar zij naartoe komen en wij hen kunnen inspireren voor het seizoen met onze producten. Het is een fijne en laagdrempelige beurs die goed is georganiseerd.” Maza heeft sinds een jaar biologische producten waar geen E-nummers in zitten waar veel mensen naar op zoek zijn. Opvallend is dat Van der Werf vertelt over hun samenwerking met Noordwest Ziekenhuisgroep in Alkmaar, een ziekenhuisgroep die zeer duurzaam bezig is met biologische producten en mindering van vleesconsumptie.
Minor Figures
Het gaat er vrolijk en enthousiast aan toe bij de stand van Minor Figures, een veganistisch melkmerk. Het is een onafhankelijke start-up die drie maanden geleden is gestart met de samenwerking met VHC Jongens en ze doen het goed op de beurs. “We zijn er met nul verwachtingen ingegaan, maar het gaat top”, vertelt Rogier de Jong, co-founder van Fooverage, terwijl een barista op de achtergrond heerlijke koffie maakt. Minor Figures verkoopt een verscheidenheid aan zuivelvrije producten zoals havermelk, havermocha's en haverlattes, en alle producten zijn 100% plantaardig, zonder lactose, zuivel, dierlijke eiwitten of bijproducten. Onlangs is het bedrijf een samenwerking aangegaan met De Nieuwe Melkboer, twee broers die Nederlandse soja verbouwen. Ze zijn heel trots op hun producten, terwijl de naam en het motto bescheiden lijken: ‘We are Minor Figures, the hero’s are coffee and tea.’ “Daarmee willen we aangeven dat we goede producten hebben, die iets toevoegen aan je drank zonder de oorspronkelijke smaak te beïnvloeden,” aldus De Jong.
Appelaere
Naast sojamelk en koffie worden ook de vruchtensappen vertegenwoordigd door de eigenaresse van Appelaere en haar man. Het bedrijf uit Zeeuws-Vlaanderen bestaat dit jaar 30 jaar en in het kader daarvan hebben ze een jubileum actie. Dit jaar ondersteunen ze met trots de Prinses Máxima Centrum Foundation in Nederland en België. Daarmee willen ze bijdragen aan de dromen van kinderen met kanker en laten zien dat elke stap, hoe klein ook, een verschil kan maken. Henk Tazelaar begon de boomgaard en inmiddels de fakkel overgedragen aan zijn dochter Janine en haar man Carlo de Smit. “We persen in september en oktober”, vertelt De Smit, “dat zijn de beste maanden. En tappen daarna alleen op aanvraag.” Ze beperken het aantal vruchtenrassen tot vier, “want dan behoud je een constante smaak.” De verschillende vruchtensappen zijn verkrijgbaar bij VHC Jongens.
Risottini
In een bocht tegenover een aantal ‘grote jongens’ staat een kleine groene foodkar, waar Daan Klein druk bezig is met een friteuse, terwijl zijn, naar eigen zeggen, ‘partner in crime’ André Kok trots toekijkt. André is de vader van de afwezige Merijn Kok, zakenpartner van Daan. In de friteuse liggen Risottini, bitterballen met van rest-rijst gemaakte risotto in verschillende smaken. “Merijn en Daan hadden een eindopdracht aan de Hogere Hotelschool in Den Haag”, vertelt meneer Kok, “en daar hebben ze deze Risottini bedacht. Toen ze kort daarna afstudeerden, zijn ze begonnen met het verder ontwikkelen en maken van deze snack en nu, vijf jaar later, zijn ze leverancier van VHC Jongens en andere horeca groothandels.” Het recept is Italiaans met een Nederlandse bite, zoals ze zelf zeggen. “En alles is vegetarisch”, zegt meneer Kok lachend, omdat hij zelf jarenlang slager is geweest.
Van Menno
Wat is een goede maaltijd of lekkere snack zonder een mooi stukje brood? Dat is de insteek van de 25-jarige broodleverancier Van Menno. Vertegenwoordiger Willem Plaisier vertelt: “Menno was een bedrijfseconoom, maar daar kon hij zijn geluk niet in vinden. Hij houdt van ambacht en van Frankrijk en is daarom in Frankrijk in de bakkersleer gegaan. Hij is begonnen met het bakken van dit pure brood in Rotterdam en zijn eerste klant was niemand minder dan Herman den Blijker. Vanaf dat moment is het heel hard gegaan. Maar we zijn gegroeid zonder dat we concessie hebben gedaan aan het ambachtelijke karakter”, benadrukt Plaisier. Van Menno is net nieuw bij VHC Jongens en ze maken Frans georiënteerd brood dat daar afgebakken moet worden. “We leveren voor alle horeca, van pannekoekenboerderij tot aan Michelin restaurants, want het is een gemiste kans om aan tafel bij het eerste eetmoment in een restaurant, geen goed brood te serveren.”
Vegan Visboer
Uit niet de minste vissersplaats, Urk, komt de Vegan Visboer. Op de vraag hoe uitgerekend zij er bij komen om visvervangers te maken vertelt Simon Visscher: “Voor vlees is men al jaren bezig met vleesvervangers ontwikkelen en maken, maar voor vis niet. De gemiddelde consument ziet vis als gezond. Er wordt echt veel microplastic gevonden in vissen en je ziet dat de vraag naar visvervangers groeit. Er is een verschuiving in de markt gaande, vooral door de wens van overheidsinstanties die 60% tot 80% plantaardig op het menu willen. Er komt daarom veel vraag naar visvervangers vanuit bedrijven als Albron.” De Vegan Visboer is al vijf jaar bij VHC Jongens. “We zijn ooit begonnen met vissticks, maar nu hebben we een hele reeks aan productvervangers, van burgers tot garnalen tot kibbeling en zelfs visfilet op huid van zeewier.”
Crunchi
Visscher deelt zijn stand met Gijs Timmermans, die de Crunchi sweet potato wedges promoot. Samen met AGF-groothandel heeft Timmermans met zijn team deze wedges voor oven, frituur en airfryer ontwikkeld uit restproducten van zoete aardappels. “De wedges zijn heel breed inzetbaar”, vertelt Timmermans terwijl hij een folder laat zien waar niet alleen het assortiment in staat, maar ook inspiratierecepten. “Ons product is vegan, maar geen vegan product”, zegt hij stellig. Deze woordkeuze is bewust, zodat ook niet-vegan mensen zich aangesproken voelen.
Santa Maria
Onder het genot van een lekker hapje vertellen Stefan Claus, key accountmanager Out of Home bij Paulig Group en Job Hinsenveld, key accountmanager Paulig Pro over waar zij hun inspiratie vandaan halen: “Ons team gaat voor trends de hele wereld rond op zoek naar plekken waar foodtrends ontstaan, zoals de hotspots Miami, Dubai en Londen”, vertelt Hinsenveld. “Wij willen die trends toegankelijk maken voor de professionele keuken.” Santa Maria opereert dan ook onder de vlag van Paulig PRO. Vooral het gemak is iets waar de keukens niet meer omheen kunnen. “Onze sauzen en kruiden kunnen standalone worden gebruikt, maar je kunt ze ook combineren voor variatie en voor het maken van een basis voor andere producten. Dat maakt het heel waardevol.” Hun doelgroep is breed en omvat de out-of-home markt, groothandels, maar ook bijvoorbeeld hotelketens. Ze brengen hun product voornamelijk via beurzen bij de ondernemers onder de aandacht. Claus: “Kwaliteit is het belangrijkst, naast gemak. En we werken altijd in concepten. We willen dé leverancier van de wereldkeuken zijn.” In dat kader heeft Santa Maria onlangs Conimex gekocht. “Zo worden we een serieuze gesprekspartner.”
Beemster Royaal Grand Cru
Van de wereldkeuken komen we een klein stukje verder bij de oer-Hollandse, ja zelfs lokale Noord-Hollandse Beemsterkaas aan. Daar worden zowaar heerlijks tosti’s aangeboden. Hoe dat zo komt, legt Arjan Fiks uit, accountmanager Foodservice. “De Beemster Royaal is vier maanden oud en de Royaal Grand Cru een jaar. Beemster kennen ze wel bij foodservice en out-of-home, maar Royaal is echt een andere receptuur, die lekker smelt. Wij vinden dat kaas fris, romig en een beetje zuur hoort te zijn, maar de meer zoete smaak wordt door gasten, klanten en consumenten heel goed beoordeeld. We zijn lang trouw gebleven aan ons eigen recept, maar de vraag was zo enorm, dat we Royaal en Royaal Grand Cru hebben ontwikkeld.” Tien jaar geleden was de Royaal Grand Cru ook al geïntroduceerd, maar toen was Nederland er nog niet klaar voor. “Terwijl Duitsland, dat heel koningshuisgezind is, de Royaal kaas uit Nederland omarmde”, vertelt Fiks met een glimlach. “Maar nu is het moment ook in Nederland aangebroken.” De doelgroep in Nederland voor kaas is heel breed, van cafetaria tot sterrenrestaurants en opkomst van all day eating zorgt voor een nog groter kaasgebruik. De plakken Royaal zijn al te vinden bij de retailers, foodservice en groothandels. “We zijn geswitcht naar denken in momenten en willen zo retailers en foodservice dichter bij elkaar brengen. De consument vindt onze kaas op de borrelplank in het eetcafé en ziet ons vervolgens, op een ander moment, weer bij het boodschappen doen.”
Yama
Yama is de leverancier van de vijfde smaak: umami. Op deze beurs presenteren ze een product dat voor iedereen te gebruiken is, van High-end convenience tot opwarmen thuis. “Iedereen gebruikt het”, vertelt Steijn Ma, sales representative, trots, “van slagers tot vishandels tot cateraars. Er is een groot personeelstekort en gebrek aan chefs. Ons kant-en-klare product is daarom een uitkomst. Het is goed zoals het is, maar ook prima te combineren en eigen te maken.”
Dobla
Als zoete afsluiter pakten we nog een koele mango sorbet mee van Dobla. De verpakking was vers van de pers en Martijn Beernink, sales manager Nederland was op het laatste moment gevraagd om het neer te zetten. “Deze sorbet is overal te gebruiken, van snackbar tot restaurant. Je kunt het als ijs eten, maar ook bij je dessert serveren of on the go meenemen.” Dat laatste hebben we gedaan.