Van Weelde volgt onbemande prijzen op de voet

NIEUWERKERK AAN DEN IJSSEL – Tankstationondernemer Gerard van Weelde in Nieuwerkerk aan den IJssel krijgt woensdag de naam Perfect Energy op zijn gevel. Met zijn eigenbrandstoffenlabel volgt hij de prijzen aan de onbemande pomp op de voet.

Willem-Paul de Mooij |

"Als de onbemande pomp hier even verderop 12 cent korting geeft, geef ik er 11. Ik volg de prijzen steeds op 1 cent", aldus Van Weelde tegen Out.of.Home Shops. Deze week is hij volop bezig met de indentiteitswissel van zijn tankstation van Shell naar Perfect Energy, een eigen label dat hij zelf in de markt zet.
Inkoop van brandstoffen doet hij nu samen met collega ondernemer Bert Schipper in Rotterdam die van Esso is overgestapt naar 'Schipper'. Dat betekent dat Van Weelde contractvrij is. "Eigenlijk koop ik op dezelfde manier in als onbemande tankstations, waardoor ik brandstoffen veel goedkoper kan aanbieden", zegt van Weelde die naar eigen zeggen zelfs dan nog iets meer marge overhoudt dan toen hij bij Shell inkocht. "Maar het scheelt vooral in de kosten van bijvoorbeeld de spaarprogramma's en acties."

U bent nu twee dagen bezig met Perfect Energy, een eigen brandstoffenlabel. Shell-pashouders zijn niet meer welkom?
"Wel welkom, maar het Shell-pasje kunnen ze niet meer gebruiken. Het eventuele klantenverlies dat dit op kan leveren, wordt waarschijnlijk gecompenseerd door de lagere prijzen die ik aan de pomp ga hanteren. Bovendien, ik verdiende niets aan de pashouders."

Maar wellicht kochten ze nog iets bij de bakery of in de shop?
"Dat dacht ik ook altijd. Maar sinds we deze nieuwe bakery hebben, merk je gewoon dat er toch al heel veel mensen speciaal daarvoor komen. Eten doe je elke dag en tanken maar één keer."

Heeft u veel reacties van collega's gehad op dit initiatief?
"Niet rechtstreeks, maar ik weet wel dat het op de voet gevolgd wordt door andere tanstations. Ik voel mijzelf niet bijzonder, maar ik ben toevallig de eerste. Het contract bij Shell zat me natuurlijk al een tijdje niet lekker. Steeds meer tankstationondernemers beginnen ook in te zien dat dergelijke contracten eigenlijk niet kunnen."

Ben je nog altijd tevreden over je drivethru?
"Ja. Al hoop ik dat er nog meer zullen volgen, want dat komt mij ook ten goede. Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik kan niet zeggen hoeveel meer omzet het brengt, maar als hij dicht is, merk ik het wel. Het voegt echt wat toe."

Verwacht u meer en nieuwe klanten door de omkleuring?
"Ik denk het wel, maar weet het niet zeker. Ik ga nu weliswaar bijna onbemande prijzen hanteren, maar de vraag is hoelang je daar voordeel van hebt. Langs de snelwegen krijg je straks namelijk ook onbemande pompen en prijzen, is mijn verwachting. De tweede Tango langs de snelweg bij Breda is bijna klaar en in de Botlek zijn ze er een aan het bouwen, dus die markt verandert heel snel. Je moet je dus minder focussen op brandstof en meer op de mogelijkheden van je locatie."

Lees in de komende Out.of.Home Shops meer over de visie van Van Weelde op het tankstation van de toekomst. Geen abonnement? Vraag er hier een aan.

Bron: Out.of.Home Shops

bakery_drive-thru_03-a840x630.jpeg