HAARLEM –Kipconcepten winnen steeds meer terrein, kip is hip. Ook de ondernemers achter de Kippenhal in Haarlem speelden in op deze trend. Ze maakten de overstap van Spaanse tapas naar Hollandse kip en vertellen aan Out.of.Home Shops waarom.
Ondernemer Michel Gruts bedacht samen met zijn dochter Floor en manager Merel Lammers het concept De Kippenhal: kip van het spit en streetfood. Een hele of halve kip van de houtskool kippengril is de basis. Ze werken met de Hollandse antibioticavrije ‘Tante Door’ kip. Overdag is er eggs &more, met ei- en kipgerechten. Daarnaast is een wisselend aanbod van streetfood als pulled pork, empanadas en curry’s, onderdeel van het concept.
Karmeliet
Voorheen was de Kippenhal de Karmeliet, al meer dan dertig jaar een begrip in Haarlem, midden in het centrum van Haarlem. Begonnen als lunchzaak en gegroeid naar een Bodega, die tapas in Haarlem introduceerde. Merel Lammers legt uit waarom de Karmeliet de Kippenhal werd. “Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Tapas waren volgens ons een beetje over. We besloten het helemaal anders te gaan doen en in te spelen op de kiptrend. En leggen nu helemaal de focus op mensen die even een lekker hapje willen eten, betaalbaar en goed.”
Kippenhal
Het drietal wilde helemaal opnieuw beginnen, met een trendy concept en andere naam. Het werd de Kippenhal, met een knipoog naar de Vishal en de Vleeshal in Haarlem, waar het pand op uitkijkt. Maar ook met een link naar foodhallen. De zaak werd compleet verbouwd in een industriële stijl, met schoolstoeltjes en een wandbord met gevleugelde uitspraken als blikvanger, en is nu bijna een half jaar open. Volgens Lammers is het concept positief ontvangen, maar moeten ze opnieuw een naam opbouwen.
Lees het hele verhaal in de april-editie van Out.of.Home Shops.
Bron: Out.of.Home Shops