Self care.jpg

Thuisbezorgd.nl werpt blik op de toekomst: trends 2025

AMSTERDAM – Thuisbezorgd.nl zet de trends voor 2025 op een rij. Voor de trends worden interne gegevens en statistieken van de periode 1 juli 2023 tot en met 1 juli 2024 gebruikt. De trends zijn bepaald door WSGN, een wereldwijd opererend bedrijf dat trends voorspelt.

Redactie |

Recent gaf Thuisbezorgd.nl inzicht in het bestelgedrag van 2024. Er zijn vier trends die naar voren komen in het onderzoek voor 2025. De eerste trend betreft ‘de eerlijke keuken’. Nederlanders verlangen naar eenvoud en tegelijkertijd hechten ze ook meer waarde aan waar hun eten vandaan komt en wat ze in hun lichaam stoppen. Dit leidt ertoe dat klanten vaker vragen om een verduidelijking van ingrediënten. Duidelijke communicatie over de herkomst van producten en inhoud van maaltijden wordt daarom steeds belangrijker voor restaurants. Een ander gevolg is dat consumenten maaltijden met minder ingrediënten erin willen, zodat het makkelijker is om te weten wat ze eten.  

Misinformatie en scepsis
De trend is onder meer een reactie op alle misinformatie en scepsis die er is. De populariteit van tv-programma’s over waar producten vandaan komen, welke ingrediënten ergens inzitten en of iets echt beter is voor de mens en het milieu, neemt toe. Wat daarnaast opvalt, is dat duurzame aspecten van een maaltijd belangrijker worden voor klanten en restaurants en ze vermijden vage of allesomvattende claims. In de fastfoodwereld kiezen consumenten langzamerhand vaker voor gezondere opties met meer groenten en minder vlees.

De tweede trend gaat over ‘het self care-dieet’. Al langer is een ontwikkeling gaande waarbij mensen bewust bezig zijn met gezond eten om hun persoonlijke welzijn te bevorderen. In 2025 wordt er een verdere verdieping van deze ontwikkeling verwacht. In het specifiek: geïndividualiseerde voeding, zoals gepersonaliseerde afhaalmaaltijden. Dit sluit aan bij de opkomst van foodcoach-apps. Chefs zijn ook bezig met het vervangen van ‘traditionele’ ingrediënten voor gezondere of andere producten, zodat consumenten zich goed kunnen voelen over zichzelf of voor specifieke gezondheidsproblemen.

Voedselintoleranties
Jonge consumenten hebben steeds meer last van voedselintoleranties. Dit is veelal lactose- en glutenintolerantie. Soms wordt er ook bewust gekozen om minder gluten, lactose en dierlijke ingrediënten te eten. Hier wordt vaker rekening mee gehouden. 'Self-care' richt zich in sommige gevallen ook op aspecten, zoals schoonheid en stressverlichting. Producten worden verrijkt met essentiële voedingsstoffen, zoals langzaam vrijkomende koolhydraten, veel eiwitten, gezonde vetten, toegevoegde vezels en minder suiker. Ook bij kleinere porties maaltijden wordt het hoge eiwit- en voedingsniveau behouden, zodat mensen hun bloedsuikerspiegel kunnen stabiliseren in hun drukke, dagelijkse leven.

De derde trend gaat over het ‘avond- en nachtleven’. Nederlanders gaan meer activiteiten later op de dag ondernemen. Hierdoor komen lichtere en latere maaltijden op, zoals ‘late night snacks’. Ook avondeten doen Nederlanders later op de dag, na sporten of een andere afspraak. Dit wordt vaak besteld in combinatie met boodschappen, zoals witte wijn, feestelijke drankjes en smoothies. Consumenten houden bij maaltijden en menu’s rekening met hun slaappatroon en de ochtenden. Dit sluit aan bij het feit dat melk, Ayran (een Turkse koude drank op basis van yoghurt, zout en water) en verse jus d’orange tussen de snelgroeiende bestellingen staan.

Nieuwe routines
De vierde trend is ‘een nieuwe invulling van routines’. Mensen zijn vaker bezig met het vinden van de juiste routines. In 2025 wordt verwacht dat consumenten zichzelf meer gaan verwennen. ‘Minor milestones’ komen op. Niet alleen grote prestaties mogen gevierd worden, maar ook kleine. Als het gaat om maaltijdbezorging betekent dit de opkomst van eenpersoonsporties of kleine gerechten, bijvoorbeeld speciale koffies, luxe lekkernijen of bijzondere ingrediënten en gerechten. Spontaniteit wint ook terrein. Mensen staan meer open voor last-minute diners of aangeklede borrels. Op dit soort momenten gaan consumenten uitpakken en misschien zelfs bij verschillende adressen bestellen.

Bron: Out.of.Home Shops