gvo-240108-033.jpg De nieuwe onbemande concepten van Dunkin’ Foto: Gerard van Oosbree

Horecava: Terugkijken op vier drukke dagen

AMSTERDAM – Met de aftrap door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een vol theater van Horecava op 9 januari was de positieve stemming op de vloer direct voelbaar. Horecaprofessionals kregen cijfermatig goede signalen in beeld. Duidelijk is dat de koopkracht toeneemt en dat bestedingen gaan groeien. Met maar liefst 73% zijn Generatie Z en de Millennials daarvoor verantwoordelijk. Het FSIN voorspelt dat dit rond 2030 weleens 79% zou kunnen zijn.

Fabiana van de Paverd |

Na een, wat marge betreft, minder jaar snakken de deelnemende bedrijven naar die toekomst. De aankleding van de stands was dan ook uitnodigend. Bezoekers gingen gretig op zoek naar noviteiten en kaskrakers, die volop – inclusief spitsvondige bites – waren te ontdekken.

Behoefte aan innovatie en diepgang
Het jaarlijks terugkerende TrendLab toonde de innovaties van de toekomst op het gebied van foodprinters, herbruikbare afhaalverpakkingen, grab & go, alcoholvrije bubbels, inclusie, chilipopcorn en een printer voor restaurantmuren. De verschillende symposia belichtten bepaalde doelgroepen. Zo richtte ‘Care & Cure’ zich op gastvrijheid in de zorg. ‘Hospitality NXT’ doelde op de facilityprofessional en ‘Hotels in the Spotlight’ was er speciaal voor de hotelbranche. Met meer dan 64.000 bezoekers dit jaar werden deze goed bezocht. De reacties erop lieten wel blijken dat men meer diepgang wenst in het programma.

Alternatieven
Ook het verbod op single-use plastics nam een prominente rol in op de beurs. Bedrijven zijn hierin steeds meer innovatief met alternatieven. Wegwerpartikelen van plastic zijn sinds januari 2024 totaal verboden en nog steeds wordt maar 9% gerecycled. Een bedrijf als Paardekooper lanceerde onlangs een vaatwasmachinebestendige koffiebeker voor koffiemachines. Vooral het reinigen van herbruikbare bekers is een uitdaging, omdat opgedroogde resten van dranken en sporen van lippenstift moeten worden verwijderd. Maar ook eetbaar bestek en servies zijn een optie. Te denken valt aan harde koek als van een oubliehoorn, waarbij warme inhoud tot 40 minuten wordt vastgehouden en bijvoorbeeld ijs tot 90 minuten. De consument nuttigt het koekje achteraf als tussendoortje.

Discovery Box
Siropenfabrikant Monin en producten van plantaardige zuivelproducten Alpro werken op een aantal vlakken goed samen. Beide bedrijven zijn category captain in de markt en kunnen elkaar verstevigen en zo beter hun klanten bedienen. Dat is de melding die Ron Ritmeijer van Alpro/Danone en Dennis Durlinger van Monin laten zien op de Horecava. Bijzonder is de Discovery Box die ze samen vier keer per jaar versturen naar geïnteresseerde horecaondernemers. In de box zitten producten van beide bedrijven, en ook van derden, die heel mooi samen gebruikt kunnen worden om mooie creaties te maken. Als inspiratie zitten er drie recepten in waarvoor de ingrediënten in de box kunnen worden gebruikt. Daarnaast is er de inspiratie-kalender. “Wij willen onze klanten, de horecaondernemers en barista’s helpen met nieuwe creaties. Met de box geven we ze ideeën en een zetje om zelf aan de slag te gaan. Je moet in de horeca je klanten regelmatig verrassen met nieuwe producten, dan komen ze vaker terug”, vertellen beide heren enthousiast.

Dunkin’
De Nederlandse tak van Dunkin’, de wereldwijde keten van donutrestaurants, komt volgende maand met een wereldprimeur, de glutenvrije donut. Die is hier ontwikkeld en wordt op 9 februari geïntroduceerd. Roberto Fava, masterfranchiser voor de Benelux, is daar bijzonder trots op. Zeker omdat de donut waarschijnlijk aan het einde van het jaar wereldwijd te koop zal zijn bij de keten. Fava was op de beurs om het nieuwe onbemande concept van Dunkin’ te laten zien. Hij deed dat op de stand van Monin, een van de partners in het project. Ook Alpro en Selecta nemen deel met hun eigen producten. De slimme koelkasten, koffiemachines met betaalsysteem en verkoopdisplays zorgen dat Dunkin’ op veel meer plaatsen aanwezig kan zijn, zonder dat het personeel hoeft in te zetten.
Volgend jaar is in januari de volgende editie van Horecava. Van 13 tot en met 16 januari zal de RAI Amsterdam weer gevuld worden met de producten, geuren en geluiden van de horeca.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.