VHC beursplein.JPG VHCplein, het kloppende hart van de beurs, op het terrein van het AZ-stadion in Alkmaar. Foto: VHC JONGENS

Terugblik Noord-Hollandse Horecabeurs met VHC Jongens

ALKMAAR – Op 25 en 26 maart werd voor de dertiende keer de regionale horecabeurs van en door horecagroothandel VHC Jongens gehouden op het terrein van het AZ-stadion. Maar liefst 4500 ondernemers bezochten de plek waar de groothandel uit Oostzaan en ruim 200 standhouders zich in twee dagen van hun unieke, beste kant konden laten zien. Out.of.Home Shops blikt met Natascha Weel, communicatiespecialist bij VHC Jongens, terug op de Noord-Hollandse Horecabeurs.

Nanja Pol |

De vakbeurs is voor vaste en nieuwe klanten uit heel NoordHolland van de Oostzaanse horecagroothandel VHC Jongens. Voordeel van zo’n regionaal samenkomen is dat het wat kleinschaliger is en daarmee ook warmer, directer. Weel zegt: “De beurs is voor de tweede keer volledig in het buitenpaviljoen gehouden en niet meer binnen in het AFAS-stadion. En dit bevalt uitstekend. Met name de standhouders zijn blij met deze keuze. De ‘Ikea-routing’ – je moet echt langs alle stands vanwege de geplande looproute – en de ruime opzet van de stands zorgen ervoor dat je echt langs alle stands komt en iedereen dus dezelfde waarde krijgt op de beurs.” Ze vervolgt: “De standhouders betalen uiteraard voor een plekje op onze beurs, dus is het vanzelfsprekend dat ze allemaal in het zicht komen en dezelfde aandacht verdienen.”

Toplocatie
Alle dertien beursedities zijn in en om het AZ-stadion gehouden. Volgens Weel is dit een toplocatie. “De bereikbaarheid is goed, lekker dicht bij de snelweg. Er is voldoende parkeergelegenheid en er is ruimte voor het buitenpaviljoen waarbinnen de beurs gehouden wordt. Daarbij hebben we goede contacten met AFAS en zijn we trouwe AZ-sponsor.’’
Zowel vaste leveranciers en fabrikanten als nieuwe zijn uitgenodigd om op de beurs te komen te staan. Het doel van VHC Jongens is om horecaondernemers te inspireren voor het aankomende horecaseizoen en daarnaast om nieuwe leveranciers en klanten te leren kennen om zo beter in de markt te komen. Weel zegt dat de groothandel hierin is geslaagd, gezien de reacties van zowel standhouders als bezoekers. “Binnen de organisatie is de aanpak goed bevallen”, aldus Weel. “We hebben alleen maar goede berichten gehoord. Bij de evaluatie met het team dat verantwoordelijk is voor de organisatie, hebben we gekeken naar wat niet zo lekker liep en wat juist wel. Op een technisch probleem bij de registratie van de bezoekers na, is alles vlekkeloos verlopen.”
Het team bestaat uit vijf VHCmedewerkers waarvan Weel zorg draagt voor het communicatieve gedeelte. Verder zijn de accountmanagers binnen- en buitendienst, een creatief brein en mede-eigenaar Edwin Jongens betrokken bij het plannen en organiseren. “Iedereen weet wat hij of zij moet doen. Het overleg verloopt soepel, de lijntjes zijn kort en zoals we dat bij VHC gewend zijn, hebben we alles zelf in de hand. Zo kunnen we een eigen VHC-draai aan de beurs geven. De ‘niet lullen, maar poetsen’-mentaliteit van het Noord-Hollandse bedrijf samen met het ‘niets is te gek’, ‘alles is normaal’-gevoel geeft iedereen in het team de ruimte om een succesvol evenement neer te zetten. Bij VHC noemen wij dat ‘zelfstrevend’ zijn”, aldus Weel die voor de derde keer medeorganisator is. De communicatiespecialist vindt dit een voordeel vergeleken met deelname aan een landelijke beurs zoals de Horecava.

Laagdrempelig
Out.of.Home Shops sprak eerder, op de tweede dag van de beurs, met regiomanager Breunis Fieret die toen al positief gestemd was: “De eerste dag was gigantisch druk. In totaal verwachten we vierduizend bezoekers over twee dagen verdeeld. De kracht van deze beurs is dat het event laagdrempelig en goed bereikbaar is. Alle VHCaccountmanagers kennen hun klanten. Voor de standhouders is dit een prettige manier om zich te presenteren en nieuwe producten en diensten bij de klant onder de aandacht te brengen of alleen maar een contactmoment te creëren. Ik ben een beurstijger en sta al dertien jaar met plezier op deze beurs. VHC is een gezellig familiebedrijf. We gooien de warme deken over onze bezoekers.” Uiteindelijk zijn er zelfs ruim 4500 beursbezoekers geweest volgens Weel. Zij zegt: ”We hebben 13.000 horecabedrijven in Noord-Holland aangeschreven en uitgenodigd, niet alleen maar VHC-klanten. Ook waren niet alle exposanten leverancier bij onze groothandel. Iedereen is op de beurs welkom. Een bewuste keuze die aansluit bij de doelstelling; dit biedt kansen voor nieuwe deals over en weer”, zegt Weel.

"We geven onze eigen draai aan de beurs en dat kan omdat we ‘zelfstrevend’ zijn"
Cocktailclub VHC beurs.JPG Gemaksvarianten zijn erg in trek bij ondernemers in de horeca, merken ze ook bij De Dutch Cocktail Club. Foto: VHC JONGENS

Personeelskrapte
Voor deze editie was geen specifiek thema gekozen. Wel lag de focus duidelijk op duurzaamheid en krapte op de arbeidsmarkt, omdat die onderwerpen leven bij horecaondernemers. Zo komt Koninklijke Horeca Nederland (KHN) met de introductie van een vacatureplatform. Hiermee wil de branchevereniging ondernemers de kans bieden om horecamedewerkers te werven op een nieuwe, eigentijdse manier om zo ook met name de jongere generatie te bereiken en de vijver met werkzoekenden te vullen. Ook Chefs Gemak, het nieuwe chefslabel van de groothandel, staat volop in de aandacht. Door middel van een chefs table konden beursbezoekers op het VHC Jongensplein gerechten proeven van deze lijn, die gemaakt werden door eigen chefs van de groothandel. “Gemaksproducten zijn een praktische oplossing voor personeelskrapte in de horeca, de inzet hiervan scheelt personeel”, aldus Weel. Ook de Dutch Cocktail Club biedt kant-enklare oplossingen om het horecamedewerkers makkelijker te maken. “Als je me vraagt naar trends voor de zomer van 2024, dan zijn dat cocktails. Je ziet dat de gemaksvarianten erg in trek zijn bij ondernemers. De producten van de Dutch Cocktail Club sluiten hierop aan”, legt Weel uit.

Duurzaamheid
Standhouder Kees van der Schee van Zaanse Mayonaise laat op de beurs de duurzame veganvariant van het mayomerkicoon proeven aan VHC-accountmanager Charlotte Overes die enthousiast is: “Je hebt mayo en je hebt Zaanse mayo. Deze veganmayonaise smaakt geweldig. Ik kan ‘m er blind niet uithalen”, zegt Overes. Van der Schee: “Dit is dan ook het vegan ei van Columbus in ons sauzenassortiment.”
Wietze Trippenzee van Duni, leverancier van servetten en disposables, laat de kleurrijke, composteerbare servetten en duurzame verpakkingsproducten van BioPak zien en vertelt dat Duni de servetten per 2030 volledig CO2-neutraal aan de klant wil bieden. De transitie naar circulair is echter geen eenvoudige weg. Toch gelooft hij erin: “Wij zijn er klaar voor, maar we moeten het wel met z’n allen doen.”

Lokaal en regionaal
De groothandel merkt dat de vraag naar lokale en streekproducten nog steeds groeit. Deze al eerder ingezette trend is terug te zien op de beurs. Weel: “De Wieringer garnalenkroket trok veel nieuwsgierige proevers aan. De lekkerste zalm komt van Jongens van de Fant uit Urk, vinden onze klanten. En ook de Amsterdamse Slagerij Louman was op de beurs te vinden met zijn warme grillworst. Lokale leveranciers zijn met name populair, omdat ze goed binnen de vraag naar duurzame producten passen.

Even sparren
Bezoeker Marco Wohlken, eigenaar van brasserie De Tuynkamer en hotel-restaurant Ysbrantsz toont zijn enthousiasme op de beursvloer. Hij bezoekt het evenement met zijn chef-kok Bart Schagen. “Ik vind het leuk om contacten te onderhouden en nieuwe te maken. We doen hier inspiratie op en kunnen tegelijkertijd even sparren met andere ondernemers. Het voordeel van een regionale beurs is dat de lijnen strak en kort zijn”, aldus Wohlken. “Al met al is het een leuke samenkomst maar we komen ook voor de nieuwe producten en misschien zelfs wel een beursdeal. Ik ben tegenwoordig een hele dag in de week alleen met goed inkopen bezig, het is echt een vak”, zegt de ondernemer.
Iedereen komt aan zijn trekken op de horecabeurs van VHC Jongens, van bezoeker tot standhouder. Ondanks de kleinschaligheid in vergelijking met landelijke beurzen, kun je op een regionale beurs door de diversiteit en een veelvoud aan producten en leveranciers uren vertoeven, netwerken en goede inspiratie opdoen. Mede door het warme, regionale karakter en de gastvrijheid van de organiserende groothandel VHC Jongens.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.