KOOG AAN DE ZAAN – Toen Bart Nijenhuis zes jaar geleden de kans kreeg om de NS-restauratie in Koog aan de Zaan te gaan exploiteren, greep hij deze met beide handen aan. Met de toeristentraffic voor de Zaanse Schans moest hij een ommekeer kunnen creëren in het concept on-the-move, maar dan wel met kwaliteit en duurzaamheid bovenaan. Zijn idee was om toeristen los te laten in het nieuwe concept: Zaanse Koffie, waarbij de focus op locals ligt en authenticiteit met een boodschap centraal staat.
“Het belangrijkste is dat je weet dat toeristen maar één keer komen en de lokale reiziger misschien wel drie à vier keer per week. Wil je deze klant aan je binden dan moet je kwaliteit leveren, anders heeft hij geen reden om te stoppen. Bij aankomststations hebben mensen geen haast. Koog aan de Zaan is een vertrekstation, dat betekent dat mensen nauwelijks tijd hebben, dus moet je echt je best doen voor zo’n klant.” Met soms 3.000 toeristen per dag in het hoogseizoen is het hard aanpoten. Nijenhuis en zijn team kunnen in 40 seconden een cappuccino maken van hoge kwaliteit. “Je moet het wel zo snel doen, want als de trein komt gaan ze rennen. En je hebt maar één kans om het goed te doen, als je wilt dat klanten terugkomen”, zegt hij uit ervaring. Het antwoord hierop is volgens de ondernemer duidelijk: uitzonderlijke kwaliteit bieden. Toeristen hebben ze natuurlijk wel nodig. “Die behouden we alleen niet door bijvoorbeeld op een makkelijke manier souvenirs te verkopen. Daar heb ik geen passie voor. Zie het maar zo: onverantwoord geproduceerde souvenirs uit China, die per rolkoffer weer mee teruggaan”, stelt Nijenhuis.
Traditionele kracht
Er hangt een huiselijke sfeer in de ruimte van Zaanse Koffie. “Dat is ook niet zo gek”, zegt Nijenhuis. “Het vernieuwende aan het concept van Zaanse Koffie is dat wij hier traditioneel koffie zetten, met de hand, net als dat we met de hand en het stoompijpje, de melk afschuimen. Maar dat niet alleen. We werken met mooie chocola uit Wormerveer van de Euforij en Chocolatemakers uit Amsterdam. Alles uit de buurt, want we moeten ervoor waken dat we niet overal met eenheidsworst te maken gaan krijgen. Mensen vergeten dat weleens, wanneer ze kiezen voor online of andere giganten. De binnenstad wordt er zo ook niet leuker op qua shops. Dat hebben we voor een deel zelf in de hand.”
Eerlijk en verantwoordelijk
Nijenhuis is een echte horecaman. Gek van puur eten en drinken en hij wil het liefst niets met pakjes en zakjes te maken hebben. Dus zijn concept en assortiment ademen puurheid. De koffie die hij schenkt, komt uit Honduras en is gebrand in een Zaanse branderij. “Ik betaal altijd de helft vooruit zodat de koffieboer zijn kinderen naar school kan sturen”, zegt de betrokken ondernemer. “Ik vind dat wij met z’n allen verantwoordelijkheid moeten nemen in het verhaal van eerlijk delen. Wij moeten daar ook iets voor doen. Soms lijkt het wel of de kleine spelers daar meer succes in boeken dan de grote jongens in het speelveld.”
Voor Nijenhuis staat het als een paal boven water dat we ons op duurzaamheid moeten richten. “Met het gebruik van composteerbare bekers zijn we ook hiermee een stap in de goede richting. Al die duizenden bezoekers in een jaar, daar moeten wij wel een verschil maken.” Het SUP-onderwerp vindt Nijenhuis maar lastig. Hij zou graag zien dat het op Europees niveau wordt doorgevoerd, want Nederland is nu het enige land dat deze regel heeft. ”Vooral toeristen vinden dit lastig. Er is wel een statiegeldbeker in ontwikkeling, een die je overal kunt inleveren. Maar het is duidelijk dat toeristen dat niet doen.”
Trendgevoeligheid
Was duurzaamheid eerst misschien een trend, het is nu een gegeven dat de klok slaat. “Zo moesten we een tijd geleden verschillende soorten alternatieven voor melk hebben om aan de vraag te voldoen. Denk aan sojamelk en amandelmelk, maar dat bleek zeer trendgevoelig te zijn, waardoor winstderving ontstond. Nu is havermelk de basis, die heeft de strijd gewonnen. Ook bleek slechts één procent niet positief hierop te reageren”, aldus Nijenhuis. “Zo kunnen we weer duurzamer te werk gaan.”
Andere koek
“Wij hebben gemerkt dat broodjes en verse salades niet aanslaan. Dat heeft te maken met de aard van dit station. Amsterdam is 10 minuten hiervandaan en toeristen lopen dan naar de Zaanse Schans, waar ze pannenkoeken gaan eten. Een lekker stuk spekkoek, een koek met traditie, was een out-of-the-box-idee en toeristen vinden het geweldig en kiezen dit in plaats van de bekende muffin. Een hapje dat je makkelijk lopend kunt nuttigen”, zegt Nijenhuis. En de favoriete drank? Die is overduidelijk: “Chocolademelk. We zitten hier naast een cacaoroosterij. De chocoladelucht komt je de hele dag tegemoet. Dan wil je niets anders dan dat proeven. Wij maken chocolademelk van 55% pure smeltchocolade, door mensen vaak de beste ooit genoemd.” Deels komt dit ook door marketing, waar de Zaan, beroemd door de cacaoschuiten van weleer, bekendstaat als de cacaorivier.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.