Sodexo beeld 1.jpg V.l.n.r.: Norah Wouters Sodexo, Diana Vredeveld Sodexo, Corné van Dooren WWF-NL, Femke Holdorp WWF-NL, Martijn van Vliet Sodexo, David van Stijn Sodexo, Marloes van der Have Sodexo, Cor Spierenburg Sodexo, Cunera Vlaar Sodexo, Jelle de Jong WWF-NL

Sodexo en WWF-NL gaan voor duurzamer en gezonder eten

ZEIST – Cateraar Sodexo en WWF-NL, het vroegere Wereldnatuurfonds in Nederland, gaan samenwerken om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. In ruim 100 bedrijfsrestaurants zullen gerechten onder de aandacht worden gebracht die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering.

Redactie |

WWF-NL voert een campagne onder de naam ‘Aardig eten’. Dit gaat over het op een laagdrempelige manier stimuleren van duurzaam eten. "Aardig Eten betekent aardig voor de natuur, maar ook voor jezelf. Want duurzamere keuzes zijn vaak ook gezondere keuzes", zegt Corné van Dooren, expert duurzame voedselconsumptie bij WWF-NL. Dat doet het fonds onder andere door informatie te verstrekken over hoe met simpele aanpassingen in het menu de invloed op natuur en biodiversiteit kleiner kan. Het vaker kiezen voor plantaardig eten en vaker peulvruchten en noten eten kan al helpen. Ons eigen voedselsysteem is nog altijd de grootste oorzaak van natuurvernietiging wereldwijd.

Voedselkeuzes
“De manier waarop we eten heeft een gigantische invloed op natuur, biodiversiteit en klimaat. Om dat tij te keren zullen we zowel duurzamer moeten produceren als consumeren. We weten dat het maken van andere voedselkeuzes ten gunste van natuur en het milieu niet altijd makkelijk is. Bedrijfsrestaurants zijn de plek om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met eten met een minder grote impact op natuurverlies. We zijn dan ook blij met deze gezamenlijke actie met Sodexo en hopen dat in de toekomst meer cateraars aansluiten,” aldus Van Dooren.

“Veel van onze opdrachtgevers zijn zich bewust van de noodzaak om ons voedselsysteem duurzamer te maken”, zegt Cunera Vlaar, ceo Sodexo Nederland. Het merendeel van onze gasten zegt dat zij graag duurzamer en gezonder willen eten, maar dat ze niet goed weten hoe dit te doen. Ook wil men niet belerend aangesproken worden. In dat speelveld helpen wij onze opdrachtgevers en onze klanten met nieuwe cateringconcepten zoals Kitchen Works en Modern Recipe met vers bereide en vaak plantaardige gerechten die goed zijn voor mens én natuur. Met de campagne ‘Aardig Eten’ van het Wereld Natuur Fonds nodigen we onze gasten uit om te kiezen voor lekkere, gezonde én duurzame opties”, volgens Vlaar.

Ook internationaal werken Sodexo en WWF-NL samen. De kennis over de voedselindustrie van WWF-NL wordt op deze manier gebundeld met de slagkracht van een wereldwijd leider op het gebied van voeding.

Bron: Out.of.Home Shops