SIG: Marlboro en Red Bull heersers in de tankshop

NIEUWVEEN – Marlboro is in 2010 het best verkopende merk bij tankstations gebleven. Van de niet-tabaksmerken ging Red Bull veruit het meest over de toonbank. Dit blijkt uit de petrol merken top-20 van marktonderzoekbureau SymphonyIRI Group (SIG).

Eelco Brandes |

De gemeten omzet van tankshops in Nederland is in 2010 met 1,0 procent toegenomen tot 2,1 miljard euro. Deze toename valt grotendeels toe te schrijven aan de hogere accijns op tabaksproducten. De gemeten omzet exclusief tabak is in 2010 gelijk gebleven ten opzichte van 2009. In de Petrol merken top-20 staan 17 tabaksmerken, waarvan Marlboro veruit het grootst is. De omvang van dit merk in het tankstationkanaal is indrukwekkend. De omzet van Marlboro is namelijk groter dan de gezamenlijke omzet van de vier naaste achtervolgers bij elkaar opgeteld.

Snelst groeiend

In de Petrol merken top-20 exclusief tabak is Red Bull opnieuw veruit het grootste merk. Samen met Johma zag Red Bull de omzet procentueel het meeste stijgen (12 procent). Coca-Cola en ijsmerk Ola zijn de nummers 2 en 3 gebleven. Het snelst groeiende merk in petrol is Mentos, dat succesvol nieuwe producten introduceerde. Het is de derde keer dat SymphonyIRI de Petrol merken top-20 heeft samengesteld. De lijst is gebaseerd op de gemeten omzetten in alle Nederlandse tankstations.

De vijf grootste merken in 2010 qua omzet*:
1 Marlboro 520,2
2 Camel 133,5
3 L&M 112,2
4 Van Nelle 106,9
5 Pall Mall 97,1

De vijf grootste merken in 2010 qua omzet*, exclusief tabak:
1 Red Bull 63,2
2 Coca-Cola 29,9
3 Ola 23,9
4 Spa 16,6
5 Johma 14,2

(*= omzet in de Nederlandse tankstations, in miljoenen euro’s)

Bron:

marlboro-a840x630.jpg