Henk Schouten in gesprek met teler.jpg Henk Schouten (rechts) in gesprek met een teler. Foto: Schouten Europe

Schouten en Agrifirm werken aan tempehproducten met Nederlandse bonen

GIESSEN – Agrifirm en Schouten Europe gaan samenwerken om tempeh te maken van Nederlandse sojabonen en tuinbonen. De samenwerking komt voort uit de Bonendeal, die onderdeel is van de Nationale Eiwittransitie.

Redactie |

Agrifirm levert producten en diensten aan veehouders en telers om de productiviteit en duurzaamheid te verbeteren. Schouten Europe is gespecialiseerd in de productie van vleesvervangers en andere plantaardige voedingsmiddelen. “Bij Schouten hebben we veel ervaring met het produceren van tempeh”, vertelt Henk Schouten van Schouten Europe. “In plaats van soja uit het buitenland gebruiken wij liever Nederlandse sojabonen of tuinbonen. Wij werken hierin graag samen met Agrifirm. De samenwerking gaat onderzoek doen naar de kwaliteit en technische haalbaarheid van de verwerking van Nederlandse soja- en tuinbonen. Daarnaast gaan we de commerciële haalbaarheid en mogelijke businessmodellen voor alle partijen in de keten verkennen.”

Pilot
“De afgelopen jaren zijn er diverse ketenprojecten gestart met de voedingsmiddelenindustrie gericht op de teelt en verwerking van sojabonen en tuinbonen tot ingrediënten voor plantaardige voeding. De samenwerking met Schouten sluit daar perfect bij aan”, vult Rens Kuijten, business developer plant-based solutions bij Agrifirm, aan. Schouten vervolgt: “In 2023 zijn we met steun van Agrifirm een ​​pilot gestart met 1 hectare sojateelt bij telers in Woudrichem. Dit jaar zullen nog meer telers betrokken worden bij deze samenwerking. Ze gaan verschillende sojabonenrassen telen.”

Tempeh wordt verkregen door de fermentatie van soja- of andere bonen. Schouten wil de tempeh introduceren bij de Nederlandse consument via de horeca- en foodservicekanalen. Ook restaurants komen in beeld. “Tempeh is voor koks een interessant product omdat ze zelf diverse gerechten kunnen creëren en op smaak kunnen brengen”, zegt Henk Schouten.

Bron: Out.of.Home Shops / Levensmiddelenkrant