514542-Johnny Cashew concept Gebrand gezouten_TC-fd4751-original-1700743292.png

Johnny Cashew is proper nuts!

In het impact Report 2024 zet Johnny Cashew alles even op een rijtje: “We hebben ons afgelopen jaar behoorlijk druk gemaakt voor een eerlijke toekomst voor iedereen die onze cashewnoten plant, plukt en pelt. Het was een fantastisch jaar vol groei én impact,” aldus het team bij Johnny Cashew.

In een notendop
Een paar cijfers op een rij: een besparing van 695.880 onnodige omreiskilometers (dat is zeventien keer rond de wereld); betaling van € 55.747 aan Fairtrade en Johnny Cashew premies, genoeg voor een Leefbaar Inkomen voor duizend boeren; 9.131 kilo gekochte gebroken nootjes tegen een eerlijke prijs (dat is € 13.617 extra waarde ten opzichte van de marktprijs voor de pellers) en ze voorzagen zeshonderd mensen (waarvan 540 vrouwen) van een baan bij pelfabriek Mama Cashew.  

Teveel om op te noemen
Er sloten drie nieuwe investeerders, Goeie Grutten, People Planet Profit en Bill Kelly, aan bij Johnny’s Nuts. Er is een groot onderzoekproject gestart om de werkomstandigheden bij boeren en pelfabrieken verder te verbeteren. Bovendien ontwikkelden ze samen met Lidl een award-winnende veganistische parmezaanse kaas. Het team lanceerde de Omreisgids om mensen en bedrijven te helpen hun onnodige omreiskilometers en voedselverspilling in kaart te brengen. Ze verschenen op de schappen van supermarktketens Plus, Coop, Albert Heijn To Go en KLM en bij CLF, Epicurium, Snackfully en Wholefoods in de UK en Ierland. En last but not least verkochten ze meer proper nuts dan ooit. Het complete verslag is hier te vinden. Johnny Cashew kraakt de keten, op weg naar een Fair Future for Farm & Factory. 

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops