Royal Bliss Cheers.jpg Voor de perfect serve is het juiste glaswerk nodig.

Fabrikanten

Partnercontent

Royal Bliss opent buitenseizoen met vernieuwde frisdranken

AMSTERDAM – Royal Bliss koos restaurant-café Ode aan de Amstel uit als locatie om het terrasseizoen te openen. Het frisdrankmerk van fabrikant Coca-Cola Europacific Partners nodigde 16 april influencers uit voor een afterwork-borrel om de nieuwste terrastrends en frisdranken te delen. Eerder al werd de nieuwste lijn van Royal Bliss op de Horecava in de RAI geïntroduceerd bij horecaondernemers. Het event op 16 april was erop gericht om de frisdranken onder de aandacht te brengen bij horecabezoekers door influencers en pers op de hoogte te brengen van de terrastrends van 2024.

Nanja Pol |

Het grauwe weer op 16 april doet anders vermoeden, maar het terrasseizoen is toch echt begonnen. Op het terras van restaurant-café Ode aan de Amstel regent het pijpenstelen en binnen regent het kleurrijke welkomstdrankjes. PR-consultant bij Coopr PR & Communications Guylaine de Kort verwelkomt de bezoekers met creaties van de nieuwste lijn Royal Bliss-frisdranken. Haar collega Loranne van Keulen, brand ambassador, introduceert zichzelf met: “Ik laat het merk echt leven.” Dit doet ze op evenementen, festivals en netwerkbijeenkomsten zoals deze Royal Bliss afterwork-borrel. Van Keulen legt uit: “Royal Bliss gaat hard sinds de lancering. Pink Aromatic Berry is de allemansvriend in de lijn vernieuwde klassiekers. Dit drankje gaat zeker een rol spelen op de terraskaart van 2024.” Dat vindt ook Marlo Vermeulen, channel marketing manager Horeca: “We hebben samen met Gijsbregt (Gijsbregt Brouwer, trendwatcher, schrijver en openbaar spreker, red.) een top vier van terrastrends samengesteld die hij ons straks gaat vertellen”, aldus Vermeulen.

De gasten krijgen kleine gerechten en bites gepresenteerd die de keukenbrigade heeft gemaakt om de Royal Blissdranken te begeleiden. Ze zijn met dezelfde botanische ingrediënten bereid die ook in de dranken voorkomen. Zowel Royal Bliss als de chefs van Ode aan de Amstel lichten met deze combinaties een tipje van de sluier op van wat we mogen verwachten in het terrasseizoen.

Trends aan het water
Priscilla den Ouden, gastvrouw en eigenaar van restaurant-café Ode aan de Amstel en trotse bezitter van een van de Amsterdamse terrassen aan het water, kijkt uit naar het terrasseizoen. Er zijn al wat mooie dagen geweest dit voorjaar, al doet een blik naar het lege terras in de regen anders vermoeden. Den Ouden: “Doordeweeks zijn de stoelen vooral bezet met publiek van de zakelijke markt. In het weekend komen mensen in hun vrije tijd lekker chillen.” Ze geeft op pagina 2 van deze editie een voorschot op hoe zij het terrasseizoen met haar team in haar horecabedrijf aanvliegt en welke trends zij ziet in de horecamarkt van buiten eten en drinken.

‘Een besje is soms al genoeg’
Ook de andere dranken in de horecalijn passen in de terrastrends die verderop in het event ter sprake komen. Alle zes vernieuwde frisdranken zijn klassiekers, maar dan met een fruitige, botanische twist. De natuurlijke toevoegingen zijn bijvoorbeeld lavendel, rozemarijn, jasmijn, oranjebloesem, gember, bosvruchten, kardamom en yuzu. De smaken zijn erg in balans. De Pink Aromatic Berry is een typische terrastonic en laat zich, net als de andere Royal Bliss frisdranken, makkelijk mixen in een cocktail of mocktail. Dit kan zonder al te veel tierelantijntjes, maar wel als perfect serve met gebruik van het juiste glaswerk en ijs. “Een besje is soms al genoeg”, aldus brand ambassador Van Keulen.

Het betoog van Brouwer waarmee hij het terrasseizoen opent, sluit goed aan op de visie en verwachtingen van horecaondernemer Den Ouden als het gaat om terrastrends in 2024. Maar de trendwatcher heeft er nog meer. Brouwer neemt de bezoekers van deze afterwork-borrel mee in de terraswereld en Royal Bliss. Hij begint: “Klassiekers zie je, net als bij de nieuwste frisdrankenlijn, terugkomen, maar dan in een nieuwe vorm.” En er zijn volgens Brouwer ook geheel nieuwe trends gaande die te maken hebben met andere manieren van (vrije)tijdsbesteding buitenshuis, zoals het ‘buiten-de-deurthuiswerken’ en de nieuwe generatie consumenten die een terrasje pakt, bekend als Generatie Z. Hij noemt personalisatie in dranken, textuur, een kleurrijke presentatie en fotogenieke creaties die het goed doen op sociale media (een trend die al eerder en nog steeds te zien is bij gerechten) en shared drinking.

Om alle informatie op een speelse manier te verwerken, wordt iedereen uitgenodigd om zelf een cocktail of mixdrankje te maken bij een speciaal daarvoor ingerichte cocktailbar. Zij die op safe spelen, krijgen een cocktail, mocktail of mixdrankje aangeboden door de geoefende bartenders van Royal Bliss en Ode aan de Amstel.

Brouwer vat de trends aan het eind nog even samen: ”Kortom, we kunnen en willen graag meer en bewustere keuzes maken. We willen textuur en kleur. Ook willen we meer controle op wat we drinken, en hoe we consumeren, het liefst met zijn allen. En we willen delen.”

bartenders Royal Bliss.jpg Gasten laten zich inspireren door de bartenders van Royal Bliss.

De ontwikkelingen op een rijtje

1. Je persoonlijkheid in een glas: beetje chill
Dé terrastrend van dit jaar draait om zelfregie, bewust consumeren en personalisatie. De terrasgast wil een drankje dat naadloos aansluit op de individuele behoefte en persoonlijke voorkeur. Of dat nu een drankje is met (weinig) of geen alcohol, laag in calorieën of met een zoete of bittere smaak: consumenten willen hun terraservaring afstemmen op hun eigen smaak en levensstijl.

2. Textuur wint terrein: drankjes met een stevigere slurp
Naast de smaak en geur van een drankje, is textuur ook een opkomende trend die steeds populairder is in de drankenwereld. Mondgevoel wordt bijvoorbeeld gecreëerd door een zout, pittig of zoet ‘rub-randje’ op het glas, door gebruik te maken van een bruisende frisdrank of een romige likeur bij het maken van een mixdrank.

3. Het oog wil ook wat: true colours
Een nieuwe vorm van een eerdere trend is het delen van ervaringen. De afgelopen tien jaar was dat vooral het delen van onze culinaire belevenissen op sociale media. Eten en drinken behoort steevast tot de top 3 van meest gedeelde inhoud. Deze trend evolueerde van tekst naar gestileerd beeld op Instagram tot bewegend beeld op TikTok. Nu worden ook drankjes gedeeld op socials, met name cocktails en mixdrankjes met levendige kleuren, perfecte garnituren en unieke glazen. De perfect serve , dus.

4. Sharing is caring: samen meer keuze
Shared dining is een blijvende favoriet in de restaurantwereld en deze trend is nu ook terug te zien op het terras. Door dranken te delen, zijn er voor de terrasgast meer opties: er kunnen meer smaken en varianten worden geproefd én betere keuzes worden gemaakt. Hierdoor wordt de terrasbeleving nog groter.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.