Gastvrij buiten.jpg

Horeca

Rotterdam Gastvrij smaakt naar meer

ROTTERDAM – Het 'Dit Smaakt Naar Meer!'-paviljoen op Gastvrij Rotterdam trekt onmiddellijk de aandacht van de bezoekers. Niet geheel onlogisch, duurzaamheid is het hoofdthema van de elfde editie van Gastvrij Rotterdam in Ahoy. Maar natuurlijk staan hospitality, beleving en kwaliteit altijd centraal op de beursvloer. Eigenaren, managers, maîtres, horecaondernemers, chefs, souschefs en sommeliers hebben zich laten inspireren door in totaal maar liefst vijfhonderd exposanten.

Nanja Pol |

Een van die exposanten is ijsproducent IJsbaart. Stefan Wijdenes, mede-eigenaar, zegt: "Aan de voorkant zijn we kleurig, vrolijk. Maar achter de schermen zijn we serieus goed bezig. Ons ijs is 100% plantaardig en we werken uitsluitend met écht fruit en reststromen van cashewnoten. We begonnen heel simpel met een foodtruck op een festival en hebben inmiddels meer dan duizend verkooppunten in zowel horeca als leisure en supermarkten zoals Albert Heijn. Het voelt alsof het cirkeltje rond is, want nu hebben we ook verkooppunten op festivals. We willen de grote massa overstijgen."

We willen verder
Wijdenes: “Over een jaar of twee willen we internationaal doorbreken. Onze producten zijn al in België verkrijgbaar en we willen verder de grens over. Maar eerst willen we nóg verder groeien in Nederland, waarbij plant-based en duurzaamheid voorop staan. Wij willen de Tony Chocolonely van de ijsjes worden.”

IJsbaart.jpg Stefan Wijdenes: "Wij willen de Tony Chocolonely van de ijsjes worden.”

Dit is voor ons een prettige beurs
Beyond Meat introduceert de nieuwste Steak en de Stackburger. Op de vraag in hoeverre de stackburger verschilt van de reguliere Beyond Burger, antwoordt Harm Dijkstra, salesmanager Benelux: "De Stackburger is kleiner en dus sneller klaar om mee te geven. Daarbij is hij natuurlijk ook voordeliger in inkoop en kan dus voor een lagere prijs verkocht worden." De Stackburger is nu al populair op universiteiten, waar studenten niet meer dan zes euro voor een burger willen uitgeven. Ook in het middensegment horeca en door hotels is dit product erg geliefd. “Daar waar een internationaal publiek komt, worden onze Beyond Burgers herkend. Onze producten doen het op festivals ook erg goed. Veel festivalorganisaties hebben een duurzame doelstelling waarbinnen wij met onze 100% plantaardige items heel goed passen. Beyond Meat staat voor de tweede jaar op het Plant Based Paviljoen van Rotterdam Gastvrij. Dit is voor ons een prettige beurs, waar we echt het gesprek kunnen aangaan met beursbezoekers,” aldus Dijkstra.

20240925_120430.jpg Dijkstra: "We kunnen echt het gesprek aangaan met beursbezoekers."

Zuivere koffie
Bij de stand van Earth Water zijn de nieuwe, kleurrijke koffiecapsules prominent aanwezig. Thomas van Amerom, salesmanager, legt uit: “Naast de bonenkoffielijn die bij de horeca bekend is, willen we ook de hotellerie bedienen, maar dan met koffiecapsules om hotelgasten extra service op hun hotelkamer te kunnen aanbieden.” Ook het nieuwe watertap drinkstation, met suikervrij water, met toegevoegde vitamines en cafeïne valt op. “En in de smaak. Want zuiver water, daar gaat het ons natuurlijk om bij Earth”, aldus Van Amerom. Daarom willen we nog steeds blijven ontwikkelen en verder groeien in tafelwater.”

Earth.jpg Earth Water valt op met een nieuw watertap drinkstation.

Ontzorgen
Dat je niet alleen kunt proeven van duurzaam eten en drinken, maar ook van tech-oplossingen voor out-of-home, laat Jesse Schreuders, accountmanager bij Fooks zien. Dit payrollingbedrijf biedt payrolling, compleet met een planningtool in een totaalpakket voor de horeca. “We willen hospitality bedrijven ontzorgen. Als je je salarisadministratie uit handen geeft, waarom zou je dan niet ook meteen gebruik maken van een tool waar je, met je medewerkers in een planningssysteem kunt opereren.” Fooks gebruikt Rotterdam Gastvrij om het nieuwe CashOut te introduceren bij de bezoekers. Hiermee kan personeel ‘on demand’ uitbetaald worden.

Zuiver en zonder toevoegingen
Ook Soof Drinks vertoont haar duurzame kunsten met haar introducties. Co-founder Nicole Horsmans toont vol trots de IFS gecertificeerde Soof Bag-in-Box, het antwoord voor grootverbruikers. De box heeft een inhoud voor tweehonderdvijftig glazen. “Zelf wil ik bewust eten en drinken. Zuiver en zonder toevoegingen. Dat wil Soof ook voor haar klanten. We hebben twee jaar in de ontwikkeling gestoken om met een sterk merk met een eigen uitstraling op de markt te kunnen komen." De bag-in-box is een uitloper van de groei en bekendheid die Soof heeft doorgemaakt. Dat geldt ook voor de Soof frisdrankentap waarmee tien verschillende frisdranken, plat en bruisend, geserveerd kunnen worden. “Weet wat je drinkt, maak bewuste keuzes, daar staat Soof voor. Zelfs het ziekenhuis in Leuven promoot onze dranken”, zegt Horsmans verguld.

Soof.jpg Nicole Horsmans: “Weet wat je drinkt, maak bewuste keuzes."

Rotterdam Gastvrij is een niet al te grote, driedaagse beurs, die goed bezocht wordt en ruimte geeft om in de wondere wereld van hospitality te duiken, voldoende inspiratie en beleving biedt, en waar kwaliteit, altijd de hoofdrol speelt. Ondanks, of misschien wel dankzij de voortdurend veranderende, soms wispelturige out-of-homemarkt.

Bron: Out.of.Home Shops