QiZiNi - Richard Kamphuis.jpg Stephan Hagedoorn en Anouk Molenaar zien dat de toekomst van foodservice draait om duurzaamheid, gezondheid en gemak. Foto: Richard Kamphuis

QiZiNi zoekt naar balans tussen duurzaamheid, de markt en de consument

LOSSER - Probeer QiZiNi maar eens uit te spreken zonder een glimlach op je gezicht te krijgen, zeggen de fijnproevers van de ready-to-eat & ready-to-heat-producent. Het winnen van de Out.of.Home Award tovert zeer zeker ook een glimlach op de gezichten van Eric van Beers (commercieel directeur), Stephan Hagedoorn (salesmanager) en Anouk Molenaar (product manager en marketing) van QiZiNi. “We zijn van mening dat onze kracht ligt in onze flexibiliteit en klantgerichtheid”, aldus Molenaar.

Fabrikant: QiZiNi
Categorie: Food
Criterium: Omzetontwikkeling

Jullie handelspartners, actief in het out-of-homekanaal, hebben QiZiNi uitgeroepen tot winnaar van een Out.of.Home Award. Wat is jullie reactie op het winnen van deze award?
Hagedoorn: “Het winnen van deze award voelt als een fantastische waardering vanuit de markt. We zijn de afgelopen jaren met een klein team hard bezig geweest om door te ontwikkelen in het out-of-homekanaal. De award is een bevestiging dat we de goede weg zijn ingeslagen.”

Waarom heeft jullie bedrijf deze prijs gewonnen? Wat onderscheidt jullie van anderen?
Molenaar: “We zien dat de markt verandert, zowel het product als de wens en de consument zelf. In de wereld van to go spelen wij een grote rol als ready-to-eat & ready-to-heat convenienceproducent. Vanuit kennis van onze klant en trends in de markt, ontwikkelen wij graag sámen met onze klanten en zetten we gezamenlijk een goed en lekker assortiment neer. Wij zien steeds meer behoefte in het mise-en-place aanleveren van producten, onder andere vanwege de personeelsuitdaging van onze klant. Wij zijn de ontzorgende partij hierin, we zien dat het aanslaat en dit genereert dus een sterke groei.”

Wat zijn voor jullie de belangrijkste pijlers van een goede samenwerking?
Hagedoorn: “Als salesmanager wil ik toegankelijk zijn naar onze klanten en écht samenwerken. Het liefst werken we vanuit inspiratiesessies voor de wisselende assortimenten van de klant. Hebben ze een thema voor deze wissel? In welke productcategorieën willen ze graag vernieuwing zien? We ontwikkelen samen en inspireren elkaar met de gezamenlijke kennis en expertise over de doelgroep en de markt. Uiteindelijk wordt er een passend productportfolio ontwikkeld.”

Op welke manieren dragen jullie bij aan de ontwikkeling van de categorie?
Molenaar: “Zoals Stephan zojuist al aangaf, werken we graag samen met de klant in de verschillende cycli die zij hebben. Productmanagement begeleidt intern het project, maar stuurt ook op innovatie, samen met productontwikkeling. Ook door goed de markt te blijven bekijken op het gebied van trends, proberen we de klanten te helpen. We kijken altijd verder dan de klantvraag. Dit zorgt voor een optimale invulling van de categorie.”

Wat zijn op dit moment de grootste uitdagingen binnen jullie categorie?
Molenaar: “Als voedselproducent sta je niet zo goed in de markt op het gebied van duurzaamheid. Veel volume en producten voor de impulsieve aankoop. Maar we spelen ook in op de behoefte van de snel veranderende consument: de gemaksgeneratie. Het is belangrijk een balans te vinden tussen duurzaamheid, de markt en de consument. Daarnaast zijn we ook hard bezig om als groep te verduurzamen, denk hierbij aan manier van verpakkingen, nieuwe en duurzame verpakkingen en elke dag verbeteren op het gebied van waste.”
Van Beers: “In april zijn QiZiNi en Goedhart Convenience gefuseerd. We staan samen sterker en bundelen onze krachten in de ready-to-eat & ready-to-heat conveniencewereld. We zijn de afgelopen maanden heel druk geweest met het ontwikkelen van gezamenlijke visie. Onze ambities richting de toekomst zijn groot en onze eerste stappen hiervoor zijn gezet. Zo zullen we onder andere nieuwe categorieën gaan invullen.”

Wat is de kracht van jullie bedrijf in de benadering van groothandels en ondernemers in het out-of-homekanaal?
Molenaar: “We zijn van mening dat onze kracht ligt in onze flexibiliteit en klantgerichtheid. Wij begrijpen de unieke behoeften van groothandels en ondernemers die hier achter zitten en passen ons aanbod hierop aan. We kunnen klanten op verschillende manieren ondersteuning bieden binnen hun assortiment en met onze foodkennis producten ontwikkelen die passen in het nu.”

Welke veranderingen zien jullie binnen het out-of-homekanaal en hoe spelen jullie hierop in?
Molenaar: “Kijkend naar de gemaksgeneratie, die het meest producten ‘voor het moment’ koopt, zien we een groeiende vraag naar gezonde en duurzame producten. Deze vraag is merkbaar in de volumes, maar ook in de vraag van onze klanten. In onze ready-to-eatcategorie ontwikkelen we steeds meer aan de hand van bijvoorbeeld de Schijf van Vijf. Hiermee creëren we passend aanbod voor de jongere generaties in middelbaar en basisonderwijs.”

"Kijkend naar de gemaksgeneratie, die het meest producten ‘voor het moment’ koopt, zien we een groeiende vraag naar gezond en duurzaan"

Hagedoorn: “Dit is wel afhankelijk van het kanaal waar producten gekocht worden, zo zien we verschillen in koopgedrag bij bijvoorbeeld tankstations of supermarkten. Dit is logisch als je kijkt naar de verschillende generaties.”

Molenaar: “Ook ‘indulgence’ is een belangrijk sleutelwoord in de trends van nu. Eten is ook ontstressen, en genieten mag! Natuurlijk is een sandwich bacon ei of puntje gehakt nog steeds favoriet, maar wij kunnen zó veel meer dan dat. QiZiNi is partner in convenience en kan vullen, beleggen, toppen en dus assembleren van broodproducten zoals de klant wenst. We zijn op dit moment in de nieuwe samenstelling druk bezig met het verder invullen van verschillende productcategorieën.
Onlangs hebben we ook nieuwe hot snacks ontwikkeld. We ervaren een toename in de vraag naar dit soort mise-enplace-oplossingen. Deze groei zal in de toekomst aanhouden, zeker gezien de aanvragen die wij ontvangen. Denk bij hot snacks aan een getopte pinsa, gevulde foccacia, maar natuurlijk ook aan de klassieke croque monsieurs of panini’s.”

Wat gaan jullie doen om de samenwerking met groothandels en ondernemers komend jaar te verbeteren?
Molenaar: “Met het assortiment wat we hiervoor schetsten, nemen wij een stukje werk uit handen van de ondernemer, waarmee we niet onder doen voor de zelfgemaakte kwaliteitsproducten. Zeker nu, met hogere grondstofprijzen en personeelstekort, zijn onze artikelen een uitkomst. De producten worden per stuk verpakt en zijn zo ontwikkeld dat er geen sprake is van kwaliteitsverlies. Bijkomend voordeel voor de ondernemer is het reguleren van waste, doordat wij de grondstoffen en inkoop hiervan beter kunnen plannen.”
Hagedoorn: “We spelen hiermee dus in op verschillende trends die in de markt te zien zijn, en creëren hiermee kansen bij groothandels én ondernemers. Daarnaast zullen we blijven investeren in onze klantrelaties en blijven we de samenwerking met de klant opzoeken.”

Wat was voor jullie op zakelijk gebied het afgelopen jaar absoluut een hoogtepunt?
Van Beers: “Het belangrijkste moment van het afgelopen jaar is het samengaan met Goedhart Bakery Kitchen, waarbij we een positieve toekomst tegemoetgaan. Als twee toonaangevende bedrijven in de conveniencemarkt die samen verdergaan, hebben we meer slagkracht. We zijn samen een zeer sterk bedrijf dat onze klanten continuïteit en zekerheid biedt, volledig gefocust op convenience en innovatie. Met ons QiZiNi-assortiment zijn we specialist in frozen ready-to-heatproducten, het assortiment van The Bread Office biedt een mooie verspropositie.”

Hoe kijken jullie naar de toekomst van foodservice? Wat is jullie rol hierin?
Hagedoorn: “De toekomst van foodservice zal steeds meer gericht zijn op duurzaamheid, gezondheid en natuurlijk gemak. We zien steeds meer druk op foodservice door personeel en kosten. Wij kunnen een goede rol spelen binnen deze probleemstellingen in de foodservice. Met onze conveniencemogelijkheden en expertise zullen wij een sterke bijdrage leveren aan onze klanten.”