ROTTERDAM - Bacardi-Martini gaat graag op zoek naar waar de behoefte ligt van de horecaondernemer in nauwe samenwerking met groothandelpartners. In die zoektocht staat de consument altijd centraal. “We bieden een tailormade aanpak. Die is ijzersterk, omdat we in alle gesprekken naast elkaar zitten als samenwerkingspartners”, aldus Rob van der Horst, sales director On Trade & Wholesale Nederland bij Bacardi-Martini.
Fabrikant: Bacardi-Martini
Categorie: Alcohol
Criteria: Ondersteuning vanuit de fabrikant & succes van producten en innovaties
De handelspartners hebben jullie bedrijf uitgeroepen tot winnaar van een Out.of.Home Award. Wat is jullie reactie hierop?
“Wij zijn hier heel blij mee, omdat deze waardering en erkenning vanuit onze partners komen.”
Waarom heeft jullie bedrijf deze prijs gewonnen?
“We zijn onderscheidend door onze tailormade aanpak, een aanpak per segmentatie. Voor clubs, high-end cocktailzaken, grote terrassen in de stad of aan het water: overall gaan we het gesprek aan wat er nodig is om onze horecapartners te ondersteunen in het verhogen van de gastbeleving door het hele land.”
Wat zijn voor jullie de belangrijkste pijlers van een goede samenwerking?
“Samenwerking komt neer op geloof tonen in wat je doet. We staan op zeer frequente basis in direct contact met lokale accountmanagers van onze groothandelpartners door heel Nederland. Zo weten we wat er speelt en hoe we lokale kansen kunnen benutten. Hetzelfde geldt voor onze horecapartners. Door het gesprek aan te gaan begrijpen we beter de lokale behoefte. Bij alle partners moet de consument centraal staan. Dat lijkt een inkopper, maar in de totale hospitality en bij ons staat de liefde voor de gast voorop.”
Hoe dragen jullie bij aan de ontwikkeling van de categorie?
“De vraag naar makkelijkere en snelle oplossingen voor cocktails is enorm toegenomen. Wij hebben prebatched cocktails ontwikkeld, Tails Professionals, waarin onze eigen merken zijn verwerkt om gemakkelijk, snel en consistent cocktails van constante topkwaliteit te maken.
We hebben Breezer succesvol terug op de markt gebracht en ook ready-to-drink blikjes mogen niet ontbreken. Tegelijkertijd is er een ontwikkeling gaande op het gebied van wodka en tequila. Dit najaar lanceren we tijdens ADE Vodka Grey Goose Altius, die in de bottle service-categorie past.”
Welke veranderingen zien jullie binnen out-of-home?
“Consumenten zijn hoofdzakelijk op zoek naar beleving en genieten, waardoor ze vaker kiezen voor cocktails. Vooral de premium vodka- en premium tequila-trends zien we terug in extra vraag naar onze Grey Goose Vodka en Patrón Tequila. Tegelijkertijd is er de bewustwording in gezondheid. De herintroductie van Breezer met 4% sluit hierop aan en natuurlijk onze alcoholvrije Martini Vibrante en Floreale 0.0%.
Wat is de kracht van jullie bedrijf in de benadering van groothandels en ondernemers in het out-of-homekanaal?
“Het was na corona zoeken naar de behoefte van de gast. Dat heeft onze manier van werken veranderd. Door de dialoog aan te blijven gaan met alle partners, kunnen we een tailormade samenwerking neerzetten en hiermee de gastbeleving optimaliseren, dat is onze kracht.
Bij alles wat we doen, staat de consument centraal. Liefde voor de gast is een gemeenschappelijke drive van Bacardi, de groothandels en de horeca. Lokale relevantie is key in de samenwerking.”
Hoe gaan jullie de samenwerking met groothandels en ondernemers komend jaar verbeteren?
“We gaan meer focus leggen op bepaalde merken en activaties. Inzoomen op kwaliteit dus. Net als onze horecapartners moeten ook wij keuzes maken. We willen een perfecte executie van alles wat we doen om het verschil maken bij onze partners.”
Wat was voor jullie op zakelijk gebied het afgelopen jaar absoluut een hoogtepunt?
“We hebben onze nummer één positie behouden én verstevigd. Hier zijn we wel het meest trots op. Als ik in de zomer dienbladen vol met cocktails over het terras zie gaan en in het najaar onze Grey Goose door de lucht zie vliegen in de clubs met vuurwerk en al, dan is dat toch geweldig!”