UTRECHT – Van de vijf grote fastfoodketens in Nederland heeft broodjeszaak Subway de meeste vegan opties. Van de hoofdgerechten is bij de keten 12% helemaal plantaardig te bestellen. Burger King, die internationaal het beste scoort, kom hier op de tweede plaats, gevolgd door Domino’s, KFC en als hekkensluiter McDonald’s.
Gisteren bracht food awareness organisatie Proveg de resultaten van het internationale onderzoek naar buiten. Voor Nederland is pizzaketen Pizza Hut vervangen door het hier veel grotere Domino’s. Proveg analyseerde in totaal 43 menu’s en daarvan hadden 22 ten minste één plantaardige optie. “Dat is een goed begin, maar er is nog ruimte voor verbetering”, zegt Proveg Nederland expert voeding en foodservice Martine van Haperen. “Veel fastfoodrestaurants hebben alleen plantaardige bijgerechten, zoals friet en salade. Plantaardige hoofdgerechten en desserts zoals een burger, muffin of ijsje ontbreken vaak nog. Ook is er vaak geen vegan mayonaise en andere saus.”
“Stel dat de Nederlandse horeca alleen de mayonaise en fritessaus zouden vervangen door plantaardige versies, dan bespaart dat volgens onze berekeningen jaarlijks al ruim 185.000 kippenlevens en 7397 ton CO2, vergelijkbaar met de uitstoot van 25 raketvluchten naar de maan. En bijna niemand zou het verschil proeven”, legt Van Haperen uit.
Zowel KFC als McDonald’s hebben van alle onderzochte fastfoodketens geen plantaardige hoofdgerechten. Op de McPlant zit bijvoorbeeld wel een vegan burger, maar de kaas is gemaakt dierlijke producten. Burger King heeft zes plantaardige hoofdgerechten, maar op veel opties zit er een saus met dierlijke ingrediënten. “Dat is echt een gemiste kans. Plantaardige mayonaise, fritessaus en knoflooksaus zijn net zo lekker als de versies met dierlijke ingrediënten, maar hebben een lagere milieu-impact en meestal ook minder allergenen. Het ligt dus voor de hand om deze als eerste te vervangen”, besluit Van Haperen.
Bron: Out.of.Home Shops