BAARN - Betrouwbare en bruikbare, maar vooral snelle analyses van kassadata zijn de basis voor goed category management. In veel takken van de out-of-homesector is zulke data slecht of matig beschikbaar. Voor de petrolmarkt is er een doorbraak: het systeem Store Manager van Orange Peak Company.
Hoe moet je een promotie van chocoladeproducten neerzetten om de beste verkoopresultaten te behalen? Wat doet een grote bakery met de rest van de shopverkopen? En kopen niet-tankende klanten gemiddeld vaker koffie dan wél tankende klanten? En hoe zijn mijn prestaties op categorieniveau in vergelijking met andere verkooppunten? Hoe presteert een station op basis van geografische ligging? Is er meer uit te halen?
Allemaal lastige vragen voor tankstationondernemers, oliemaatschappijen en fabrikanten die dergelijke insights en benchmarks willen gebruiken om omzet en marge op te krikken, omdat het vaak veel uitzoekwerk met zich meebrengt. “Snel kruisverbanden leggen in scangegevens, dat is waar veel marktpartijen een grote behoefte aan hebben”, legt Arjan Meester uit. Samen met zijn compagnon Alle Hans Hiemstra richtte hij in 2009 Orange Peak Company op. Het kernproduct is het systeem Store Manager. Dat is een systeem waarbij de eigenaar van één of meerdere tankstations de performance van de shops real-time en online kan monitoren. Daarnaast maken verschillende partijen gebruik van geaggregeerde marktgegevens zonder inzicht te hebben in individuele stations.
Grote behoefte
“Inmiddels is het aantal stations dat Store Manager gebruikt zo groot dat een zeer betrouwbare inschatting van de volledige markt mogelijk is en waarin alle petrolformules zijn vertegenwoordigd”, zegt Meester. Hij is ervan overtuigd dat er grote behoefte is aan zijn systeem. “Veel bedrijven hebben namelijk een enorme datastroom, maar die is vaak ongeordend, gortdroog en verouderd. Je ziet al snel door de bomen het bos niet meer. Ons specialisme is deze gegevens makkelijk toepasbaar maken en visueel aantrekkelijk.
Meester en Hiemstra raken met de minuut enthousiaster als ze over hun interactieve online dashboard praten. Hiemstra demonstreert een paar mogelijkheden: “Kijk, hier kun je zien wat er over de hele linie met de verkoop van de categorie dranken gebeurt”, zegt hij na een paar muisklikken. “Het is namelijk een interactief systeem waar ondernemers, fabrikanten en formulebedrijven op kunnen inloggen en beschikking krijgen over zeer geavanceerde technologie. Omdat kassagegevens iedere avond binnenkomen, kunnen ondernemer en fabrikant gezamenlijk letterlijk al de volgende dag zien wat er met de actie op de winkelvloer gebeurt. Hiervoor maken ondernemers en fabrikanten onderlinge afspraken en is in deze vorm op dit moment uniek in de markt.”
Investering
Aan de basis van het systeem van Orange Peak Company staat de TWS Monitor. Deze monitor is eerder door OPC overgenomen en volledig opnieuw ontwikkeld. Aangesloten tankstations kunnen hun eigen verkopen vergelijken met de prestaties van assortimenten bij collega’s en zichzelf nu eenvoudig vergelijken met de markt. Meester zegt dat het bestand aan aangesloten tankstations nu dermate groot is, dat het tijd is om breed de markt in te gaan. Richting fabrikanten en andere geïnteresseerde afnemers van data, maar ook richting andere out-of-homekanalen die verkoopdata makkelijk inzichtelijk willen maken. Meester: “Ons systeem is ook te gebruiken voor andere sectoren zoals catering en fastservice. Onze insteek is informatie leveren die de winkelvloer helpt om beter te performen.”
Een van de partners en stakeholders achter Orange Peak Company is Rob Bloemscheer. Bloemscheer, die in het verleden werkte bij onder meer Unilever, Kraft en Mora, heeft ook twee andere bedrijven: My Motivation Insights en Development Booster, beiden gericht op bedrijfstrainingen.
Out.of.Home Shops start in samenwerking met Orange Peak Company een nieuwe rubriek waarin maandelijks relevante en interessante verkoopanalyses worden gedeeld vanuit de tankstations. Houd de december-uitgave van Out.of.Home Shops dus in de gaten voor de eerste aflevering!
Geen abonnement op Out.of.Home Shops? Vraag er hier een aan.
Bron: Out.of.Home Shops