AMSTERDAM – Logistieke problemen in België heeft Sligro Food Group een behoorlijk omzetverlies opgeleverd. Besparingen en hogere efficiëntie op andere onderdelen zorgden ervoor dat de nettowinst toch steeg, van 6 miljoen euro in 2023 naar 24 miljoen euro in 2024.
Ceo Koen Slippens is dan ook een tevreden man. Ondanks een uitdagend 2024 is er een hogere omzet, een hoger bedrijfsresultaat en hogere winst. Door de centralisatie van backoffice activiteiten, zoals IT, finance en masterdata, konden er 150 functies worden geschrapt, voornamelijk op het hoofdkantoor. “Dat kon zonder grootschalige reorganisatie”, vertelt Slippens. Van de 150 vloeide twee derde af via natuurlijk verloop en het niet verlengen van tijdelijke contracten. Voor dit jaar kunnen door verdere harmonisatie van processen tussen Nederland en België nog eens vijftig functies afbouwen.”
Tabak
Het tabaksverbod in de supermarkten per 1 juli 2024 heeft bij Sligro gezorgd voor druk op de brutomarge. Tabak heeft een veel lagere marge dan de andere producten die de groothandel verkoopt. De omzet van tabakswaren steeg bij Sligro met 27% naar 267 miljoen euro. Dat is 9,2% van de totale omzet. “Wij zitten niet te wachten op tabak”, legt Slippens uit. “Voor het petrolkanaal was het een noodzakelijk product om ook de andere producten, zoals flesjes frisdrank, te kunnen leveren. Wij waren daar geen specialist in en zijn ook per 1 januari gestopt met de levering van tabak. De tabaksproducenten hebben nu hun eigen logistiek opgezet. Hierdoor kunnen wij ons richten op producten waar we wel specialist in zijn”, aldus Slippens.
Onderhandelingen
Bijna veertig procent van de omzet komt uit de Exclusieve Merken van Sligro. Gevraagd naar de harde onderhandelingen tussen supermarkten en producenten van de afgelopen weken zegt Slippens: “Natuurlijk zien wij ook dat er wordt overvraagd door producenten zonder degelijke onderbouwing. In dat geval gaan wij er ook stevig in. We zijn ook beperkt in wat we kunnen doorberekenen aan onze klanten. In de supermarkt kan de consument makkelijk voor een alternatief kiezen als het schap leeg is. Onze professionele klanten zijn afhankelijk voor hun menu’s van bepaalde producten, dus staan wij er iets anders in.”
België
De problemen in België vorig jaar waren van tijdelijke aard en ondertussen opgelost. “Door veel wijzigingen in systemen en infrastructuur hebben we een fase gehad die de klanten heel erg pijn deed”, zegt Rob van der Sluijs, ceo van Sligro Food Group. Er zijn begin 2024 driehonderd nieuwe klanten geworven. “Maar die zijn we ook weer kwijtgeraakt. We hebben toen besloten eerst de logistiek op orde te maken en hebben daarom tot september niet meer geacquireerd. Klanten die zowel bij Sligro en bij andere groothandels bestellen zien nu dat wij het onder controle hebben. Die proberen wij terug te winnen voor alles.”
Transport
Met zeventig procent van de omzet uit bezorging, is de logistiek daarvan een belangrijk speerpunt voor het bedrijf. Vorig jaar nam het daarom de transportactiviteiten van vervoerder Simon Loos over en integreerde die in de eigen transporttak van het bedrijf. Slippens geeft aan dat Sligro geen ambitie heeft om alle transporten zelf te doen en hebben daarom met hun externe transportpartners een nieuwe meerjarige overeenkomsten gesloten op basis van een nieuw model. “Maar chauffeurs zijn ongelofelijk belangrijk voor onze klanten. Zij komen een aantal keren per week daar aan de deur. Veel meer dan onze salesmensen”, zegt de ceo. Om die reden start het bedrijf met een programma voor de eigen en externe chauffeurs dat gericht is op behoud, kwaliteit en ondersteuning van deze belangrijke collega’s.
Vooruitblik
Voor 2025 verwacht Sligro een stijging van de omzet door marktgroei en outperformance van de markt in zowel Nederland als België. Het bedrijf gaat door met kosten reducties door efficiencyverbeteringen. Op dit moment geeft Sligro nog geen concrete resultaatverwachtingen voor 2025.
Bron: Out.of.Home Shops