gvo-241024-029.jpg De opening werd verricht door Jeanine Bakx, directeur Shell Mobility Benelux and France en retailer Robbert de Vogel. Foto's: Gerard van Oosbree/Out.of.Home Shops

Nieuwe foodconcepten bij verbouwde Shell Haarrijn

BREUKELEN – Op donderdag 24 oktober werd er een klein feestje gegeven bij Shell Haarrijn ter gelegenheid van de verbouwing van de tankshop. Het grootste Shell-tankstation van Nederland is uitgebreid en heeft een aantal nieuwe concepten waar klanten blij van gaan worden.

Gerard van Oosbree |

In september 2023 won Shell de openbare veiling van de locatie en mag het bedrijf hier weer 15 jaar het tankstation en bijbehorende shop exploiteren. “Dat is een mooi moment om te kijken of we de locatie moeten aanpakken”, zegt Kees van Wezel, head of Foodservice & Coffee Benelux & France van Shell Retail, tijdens het openingsfeestje. “Dit is de grootste en drukste snelweglocatie die we hebben. We hebben besloten om niet alleen te verbouwen maar ook het pand fysiek uit te breiden. Daardoor is er naast onze gebruikelijke balie met koffie en broodjes en verkoopschappen ruimte gekomen voor nieuwe dingen.”

Lees verder onder de foto ↓

gvo-241024-011.jpg De balie zoals die in veel Shell Café's is terug te vinden.

Branded corners
Een van die nieuwe dingen zijn de “branded corners”. Haarrijn heeft er drie. “We hebben daarvoor aan goede partners gevraagd om met concepten te komen om hun producten uit te stallen”, vertelt Dominique Lingeman, categorymanager Drink & Tabak Benelux van Shell. De meest in het oog springende is die van energiedrankenmerk Monster. Naast ongekoelde blikken is er een koeling waaruit klanten gekoelde blikken Monster kunnen kopen. Een groot interactief scherm en een crossmotor doen het stoere image van het merk recht. Colin Flaton werkte als senior manager shopper marketing van Coca-Cola Europacific Partners nauw samen met Shell om het concept realiteit te laten worden.

Lees verder onder de foto ↓

gvo-241024-003.jpg De gloednieuwe branded corner van Monster.

“Shell gaf ons de uitdaging om meer beleving aan de winkelvloer toe te voegen. Een uitgelezen kans om de consument te laten zien waar ons merk Monster voor staat”, vertelt hij. “Dit is de allereerste branded corner in Europa en ook een mooie kans om te leren. Zo hebben we hier alle in Nederland beschikbare producten van Monster in het schap staan. Daarnaast weten we dat Monster veel in combinatie met eten wordt gekocht. Hiervoor zochten wij de samenwerking met XXL Nutrition en hun protein bars op, iets dat je terugziet in deze branded corner.”

Lees verder onder de foto ↓

gvo-241024-036.jpg Frites van Zuyd en de snackmuur.

Uitdaging
De uitbreiding van het pand en de nieuwe producten zoals pizza, verse friet en de snackmuur zijn wel een uitdaging voor stationsmanager Kees Wentzel. “Het is letterlijk een ‘grote’ verandering. We zijn druk bezig met bekijken hoe we alles gaan aanpakken, wie doet wat op welk moment.” Hij is zelf enorm in zijn nopjes met het resultaat van de verbouwing, waarbij het tankstation en de tankshop overigens gewoon open zijn gebleven. “Onze locatie leent zich om langere tijd te stoppen. We hebben goed naar het buitenland gekeken waar veel meer grote locaties zijn langs de snelweg. Aangezien wij ook voldoende grootte hebben, kunnen we nieuwe dingen uitproberen.”

Lees verder onder de foto ↓

gvo-241024-016.jpg De frisse Italiaanse uitstraling van de Pizza counter.

Van Wezel is het daar wel mee eens. “We hebben daarom ook nieuwe partnerschappen aan kunnen gaan, zoals met ‘Frites uit Zuyd’. Als een soort shop-in-shop bieden we hier meer dan alleen een zak patat maar bijvoorbeeld ook een Limburgs frietje stoofvlees en kunnen klanten in het koelschap de verse frites kopen om zelf thuis te bereiden. Daarnaast hebben we een snackmuur geplaats waar klanten zelf hun snacks kunnen kopen zonder in de rij te hoeven staan. Bijzonder is dat we achter de snackmuur ruimte hebben voor een keuken waar we onze verse broodjes maken die we in de shop vanuit de vitrine bij de tankkassa verkopen, dagvers dus. Daarnaast moesten we natuurlijk de nummer 1 snack ter wereld verkopen, de pizza. Natuurlijk vers en niet alleen hele pizza’s maar ook slices, zodat je die ook onderweg in de auto kunt eten. Samen met de Pizza Academy is er een pizzabodem ontwikkeld die we zelf afbakken, maar die ook langer goed blijft in de koeling”.

Lees verder onder de foto ↓

gvo-241024-039.jpg Koelschap met de ter plaatse bereide dagverse broodjes.

Kwaliteit
Koffie is het allerbelangrijkste product dat er wordt verkocht. In een recente poll van Out.of.Home Shops werd duidelijk dat slechte koffie echt niet meer kan in de tankshop. Op Haarrijn kan de klant kiezen uit meerdere opties. In het pand zit een grote Starbucks. In de tankshop staan zowel zelfbedieningsautomaten van Starbucks on the Go, als eigen Shell Café machines. “Daarnaast hebben we hier, zoals in alle Shell Cafés, barista’s waar de klant alle varianten koffie kan bestellen. Deze barista's leiden we zelf op en zorgen voor kwaliteit. En dat is een rode draad, we willen alleen maar kwaliteit leveren aan de klant”, aldus Van Wezel.

“We zijn overtuigd van het succes van deze nieuwe concepten”, sluit Van Wezel af. “Op dag één stonden de klanten al in de rij. Hoeveel bevestiging wil je hebben.”

gvo-241024-038.jpg De Shell Café koffiecorner en rechts Starbucks on the Go.

Bron: Out.of.Home Shops