thuisbezorgd.jpg Foto: Thuisbezorgd.nl

Nederlanders laten steeds vaker lunch bezorgen

AMSTERDAM – Nederlanders laten steeds vaker hun broodtrommeltje thuis en bestellen steeds vaker een lunch voor thuis of op kantoor. Deze trend werd al ingezet voor de coronaperiode. Onderzoek door Thuisbezorgd.nl van haar eigen bestelgegevens laat een stijging zien van 157% sinds 2018.

Redactie |

Grootste stijger is de provincie Overijssel waar het aantal bestellingen tussen de middag bijna een verdriedubbeling doormaakte tussen 2018 en 2023. Limburg en Gelderland staan respectievelijk op plaats twee en drie. Op stadsniveau voert Nijmegen de lijst aan met een stijging van 250%. Hier staan Breda en Amsterdam op de tweede en derde plaats.

Broodjes
Nederlanders hebben ook een specifieke voorkeur voor wat er tussen de middag wordt besteld. Voor zaken die een lunchkaart hebben is dat een mooi handvat. Belegde broodjes zijn het meest populair, zij maken bijna 40% van alle lunchbestellingen uit. In Drenthe is dat zelfs bijna de helft. Broodje carpaccio is de onbetwiste favoriet, gevolgd door broodje kip teriyaki en broodje gezond. In de top 10 verder broodjes met hete kip, tonijn, döner, filet americain, steak sandwich, zalm en op nummer 10 een broodje gehaktbal. Vegan wint ook in de lunchbestellingen terrein. Hier is de poké bowl het populairst, gevold door vegan sushi en soep. Bij de vegan belegde broodjes zijn falafel, avocado en pulled pado erg in trek.

Vrijdag en zondag zijn de dagen dat er het meeste lunchbestellingen worden gedaan. Op maandag worden de minste bestellingen geplaatst en dat percentage stijgt langzaam naarmate de week vordert met de piek op vrijdag. Zaterdag wordt er dan weer iets minder besteld om op zondag weer te stijgen naar het niveau van vrijdag.

Conclusies
Thuiswerken en het verdwijnen van bedrijfscatering kunnen van invloed zijn op het bestellen van lunches. De gepubliceerde gegevens uit het onderzoek van Thuisbezorgd.nl zijn te algemeen om er andere conclusies uit te trekken. Het onderzoek geeft wel een indruk dat er met het aanbieden van een lunchkaart en bezorging geld valt te verdienen in een groeiende markt.

Bron: Out.of.Home Shops