LONDEN – Unilever zal de komende tijd ongeveer 1500 banen minder schrappen. Ook komen er duizend nieuwe banen bij de ijsdivisie, die wordt afgesplitst. Dat meldt de voorzitter van de Europese ondernemingsraad (UEWC) tegen persbureau Reuters.
Eerder dit jaar maakte Unilever bekend wereldwijd meer dan 7500 banen te schrappen en de ijsdivisie af te stoten als onderdeel van een reorganisatie. Hiermee wil het bedrijf 800 miljoen euro besparen. De reorganisatie is nodig om het bedrijf te stroomlijnen na de wildgroei aan merken, meer dan 400, die is ontstaan onder de vorige ceo. Dit stelt het management voor uitdagingen om te focussen op de succesmerken. Onder leiding van de Nederlandse ceo, Hein Schumacher, is het reorganisatieprogramma begin dit jaar opgezet
Overeenstemming
UEWC-voorzitter Hermann Soggeberg vertelde exclusief aan Reuters dat het bedrijf en de Europese ondernemingsraad in oktober overeenstemming hadden bereikt dat er maar 1700 banen in Europa verloren zullen gaan, tegenover 3200 in het originele plan. Gedurende de zomer is er intensief onderhandeld met het bedrijf, vertelt Soggeberg aan het persbureau. Volgens de voorzitter worden de beloften over besparingen die het maakte aan aandeelhouders, gewoon waargemaakt. Het verminderen van het banenverlies in Europa kan worden opgevangen door de besparingsprogramma’s vanaf 2022 tot 2024 en door geen externen meer in te huren.
IJsdivisie
De duizend nieuwe banen bij de Europese ijsdivisie zullen hoofdzakelijk worden aangeboden aan mensen die bij de andere onderdelen hun baan verliezen. “Ze plannen groei in ijs", zei Soggeberg. “We hebben met Unilever afgesproken dat dit proces om deze mensen aan te nemen zal worden gesynchroniseerd met het banenreductieprogramma.”
Unilever maakte eerder bekend dat het hoopt de afsplitsing van de ijsdivisie, met merken als Magnum en Ben & Jerry’s, eind 2025 af te ronden. Daar voegde het bedrijf onlangs aan toe dat er een afzonderlijk hoofdkantoor voor de ijsdivisie zal worden gevestigd in Amsterdam.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops / Reuters