RUBRIEK KENNIS TANKEN NIEUWVEEN - Van alle drankjes wordt koffie het meest gekocht in het tankstation. De meeste koffie wordt gedronken in de Randstad. Dat komt door de hoge dichtheid aan kantoren en de hoge verkeersintensiteit.
Door het zakelijke verkeer in die regio draagt koffie voor maar liefst 13 procent bij aan de omzet binnen dranken, terwijl dit elders op 8 procent ligt, becijferde Orange Peak Company. Van de consumenten in het tankstation die een drankje kopen, koopt gemiddeld één op de vijf koffie. Goede koffie zorgt voor klantenbinding en omzetverhoging. Consumenten geven aan terug te komen op locaties met in hun beleving goede koffie. Er wordt veel aan ‘beleving’ van koffieconcepten gedaan in benzinestations, wat ervoor kan zorgen dat de conversie omhoog gaat. Echter de kwaliteit van het kopje koffie is wat blijft hangen bij de consument als deze het station verlaat.
Goede koffie
De consument geeft aan dat de beste koffie een ‘vers’ bakje koffie is met kwalitatief goede bonen bereid. Onder verse koffie wordt koffie verstaan die wordt gemalen op het moment dat deze besteld wordt en via een medewerker uitgeleverd wordt aan de consument. In de foto de verdeling tussen automatenkoffie en verse koffie in Nederlandse tankstations
Automaten
We zien een grote verscheidenheid aan koffieautomaten in de markt, de ene nog luxer dan de andere. Echter wat voor een goede koffie (beleving) zorgt, is de behandeling van het apparaat en de ingrediënten. Vieze koffieapparaten, aangekoekte melkresten en afval van suikerzakjes of roerstaafjes zorgen voor een negatieve beleving bij de consument. Dit lijkt een open deur, maar wordt vaak aangemerkt als reden om de koffie op een alternatieve locatie te consumeren.
Wat consumeren we met koffie?
Orange Peak Company ziet in Nederland dat er in combinatie met verse koffie het meest uit de broodcategorie wordt aangekocht (13%) gevolgd door sigaretten (9%) en koek/biscuit (5%), daarna volgen koolzuurhoudende drankjes en energy drinks (3%). Een goed aanbod van producten die een consument graag bij zijn koffie gebruikt, zorgt voor een betere beleving bij de consument van het koffieconcept.
Orange Peak Company (OPC) brengt in deze rubriek maandelijks relevante verkoopanalyses vanuit de verkoopgegevens van tankstations. Betrouwbare en bruikbare, maar vooral snelle analyses van kassadata zijn de basis voor goed category management. Die biedt het systeem StoreManager van OPC.
Lees hier alle artikelen met Orange Peak Company
Bron: Out.of.Home Shops