AMSTERDAM – Nederlands eerste volledig plantaardige kiprestaurant Taste Like Chicken (TLC) opende vorige week haar deuren aan de Van Woustraat in Amsterdam. Het kiploze kiprestaurant laat gasten genieten van alle populaire chickenclassics van bekende concurrenten, maar dan in dier- en milieuvriendelijke vorm.
Het nieuwe restaurant combineert twee succesfactoren: het meest gegeten vlees ter wereld – kip – met de snelst groeiende foodtrend van dit moment: veganistisch eten. “De nieuwe generatie wil graag zelf in de hand hebben wat ze eten. Steeds vaker kiezen ze voor gerechten die beter zijn voor eigen gezondheid of dat van de planeet, dierenwelzijn of het milieu”, stelt Roger Bloem, marketeer Taste Like Chicken, een van de breinen achter het Amsterdamse kiprestaurant. “Maar we zagen ook dat nog te weinig restaurants dit gat vulden. Ook vonden we dat er nog te weinig smakelijke alternatieven op de markt zijn”, zegt Bloem. Hij vervolgt: “Met TLC laten we graag zien dat dit anders kan. Bij ons eet je plantaardig, zonder dat je door hebt dat je geen vlees eet.”
Meer dan plantaardig
Alle gerechten bij TLC zijn volledig plant-based, maar hiermee adverteren ze niet groot op de gevel. “Aan vleesvervangers kleeft momenteel nog een vervelend stigma, mensen zien het nog te vaak als tweederangs alternatief”, legt Bloem uit. “TLC is méér dan plantaardig. Onze gerechten zijn in de eerste plaats gewoon ontzettend lekker. Dat maakt onze gerechten toegankelijk voor iedereen, of je nou vlees eet of niet, en ongeacht dieet of geloofsovertuiging.”
Receptuur
Na een jarenlange zoektocht naar de beste receptuur heeft TLC een ruim assortiment weten samen te stellen. Gasten van het etablissement kunnen zich te goed doen aan alle bekende kipklassiekers, zoals de chicken & waffles burger met plantaardig softijs, de krokante chicken katsu met een veganistische milkshake, chicken tenders en kipnuggets in hartvorm. “Die zijn heartstikke lekker”, grapt het restaurant in zijn berichtgeving. Hoewel de menukaart van TLC enigszins is geïnspireerd op bekende chickenjoints, is het gedachtegoed van dit restaurant dat allerminst. “Wanneer je kijkt naar de grote winkelcentra, zitten hier altijd de bekende ketens. Die gaan zeer zeker niet voor duurzaam, ook al adverteren ze hier wel mee. Met onze plant-forward strategy betekenen we echt iets voor de wereld”, zegt Bloem.
Easter egg
Ook het uiterlijk van TLC verraadt niet meteen dat het om een ‘chickfree chickenjoint’ gaat. Voor de vormgeving liet Bloem zich inspireren door verschillende sneakerwinkels en conceptstores over de hele wereld. Een urban interieur met strakke kleurvlakken in blauwpaars, warm roze, neongeel en betongrijs, aangevuld met designmeubels. “Het is geen standaardrestaurant, we bieden onze gasten echt een heel andere ervaring”, aldus de marketeer Taste Like Chicken. “Bovendien zijn onze keukens ingericht met state-ofthe-art kitchen equipment , waardoor het restaurant in deze vorm op iedere plek ter wereld zou passen.” Tevens is op de website van TLC een ‘easter egg’ verstopt die, wanneer gevonden, toegang biedt tot een geheimzinnige, aparte kamer van het restaurant, met exclusieve gerechten op de menukaart: de Super Secret Burger Room. Over de inhoud van deze mysterieuze kamer wil Bloem niet te veel uitweiden, “Je moet het gewoon komen ervaren”, stelt de marketeer.
Bron: Out.of.Home Shops
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.