AMSTERDAM – Amsterdam is de komende dagen het middelpunt van de horeca. Op de eerste dag van de Horecava 2024 mogen de standhouders al flink aan de bak. De gangpaden van deze grote horecabeurs zijn gezellig druk en bij de stands staan soms rijen om uitleg te krijgen over producten of om deze te proeven.
Marijke Vuik, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bijt nog voor de officiële opening van de beurs het spits af met een persconferentie. Daarin schetst ze de staat van de horeca en hoe KHN daarin de branche kan bijstaan met raad en daad. Wat Vuik vooral wil zien van de overheid is minder lastenverzwaring voor horecaondernemers. Dus niet nog een verhoging van het wettelijk minimumloon, maar minder belastingdruk voor de medewerkers. Ook moet regelgeving meer vanuit vertrouwen worden gemaakt in plaats van wantrouwen. De mogelijkheid om personeel flexibel in te zetten moet ook mogelijk blijven, vindt Vuik. Voor de ondernemers een belangrijk instrument in de bedrijfsvoering en iets dat deze generatie medewerkers ook wil. En last but not least heeft Vuik een advies aan horecaondernemers. “Wees niet bang om de prijzen te verhogen, want dat is nodig voor de bedrijfsvoering.”
Voor de officiële opening was tv-presentatrice Pernille La Lau ingehuurd. Aan haar de taak de sprekers te introduceren. En dat waren Florentine Rijkmans, directeur Horecava en Inga Blokker, directeur van het Food Service Instituut Nederland (FSIN). De cijfers en informatie die Blokker deelde tijdens de opening lees je hier. Daarna was het de beurt aan de eerste prijsuitreiking van de beurs, de Horecava Innovation Award 2024. Grote winnaar is cateraar Albron met haar Smaakchef-concept. De overige winnaars vind je hier.
Rijkmans kwam met verrassend nieuws over het gebruik van sociale media door het Horecava-team. Ze onthulde dat alle posts geschreven zullen worden met het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Dit als test en om te laten zien aan de horeca dat dit iets is wat ondernemers zou kunnen helpen.
De Horecava lijkt elk jaar nog groter te worden, met steeds meer exposanten en bezoekers. Voor bezoekers is het erg fijn dat bedrijven uit dezelfde sector in dezelfde hal bij elkaar staan. Maar aangezien vrijwel elke hal van de Amsterdamse RAI is gevuld, betekent dat flink doorlopen als je als bezoeker alles wilt zien. En dat doorlopen is erg lastig. Bij elke stand wordt je wel iets aangeboden. Vooral in de hallen van fast casual, food & wine en koude dranken kan dat erg veel tijd gaan kosten. De grootte van de beurs kan het ook lastig maken om gericht op zoek te gaan naar nieuwe producten, ontwikkelingen en innovaties. Aan de andere kant, vrijwel elke fabrikant, producent en groothandel is aanwezig. Of je nu komt voor nieuwe keukenapparatuur, inrichting, kassasystemen of het laatste technische snufje om je leven als horecaondernemer aangenamer te maken, je vindt het op de Horecava.
Bron: Out.of.Home Shops