beer-g153fe2cd6_1920.jpg

Hoe gaat het echt met de horeca?

EDE – Overal is te lezen dat de horeca weer terug is op het niveau van voor corona. Dat klinkt goed, maar volgens de directeur van FoodService Instituut Nederland Inga Blokker verhullen de cijfers hoe het werkelijk gaat. Uit onderzoek van FSIN en Group7 komen twee knelpunten naar voren: margedruk en personeelstekort.

Redactie |

De marge staat onder druk. De omzet stijgt, maar de marge stijgt niet mee, blijkt uit het onderzoek. De hogere kosten voor energie en voeding kunnen niet volledig worden doorberekend aan de gasten. Inkoopprijzen stijgen gemiddeld tussen de 5% en 7,5% meer dan de verkoopprijzen. Dit heeft uiteindelijk effect op de winst en het ondernemersinkomen en het investeringsvermogen.

Tekort
Door het enorme personeelstekort lopen horecaondernemers veel omzet mis. Een derde van de horecazaken is een dag minder open of heeft de openingstijden verkort. Hierdoor maken ze gemiddeld 12% minder omzet terwijl de ondernemers zelf meer uren maken om de gaten in de roosters op te vangen. Het overgrote deel van de ondernemers ervaart dan ook dat hun werkdruk te groot is geworden.

“Het zou doodzonde zijn als ondernemers door de opeenstapeling van tegenspoed de moed om te ondernemen verliezen. Maar we moeten ons er wel bewust van zijn dat de groeicijfers van de totale sector niet het totale plaatje vertellen”, vertelt Blokker in een reactie.

Bron: Out.of.Home Shops