image005.png

Ondernemers

Health Food Walls wil meer gezonde voeding to go stimuleren

EINDHOVEN – In de centrale hal op Eindhoven Airport is vorige week een Health Food Wall geplaatst. Eerder werd er al eentje op Schiphol Airport neergezet. Aanleiding voor Out.of.Home Shops om naar de beweegredenen van Anouk Snelders te vragen.

Nanja Pol |

Snelders, eigenaar van Health Food Wall, zegt nu al enthousiaste reacties te ontvangen over nieuwste locatie van het concept op Eindhoven Airport. Snelders: “We zien dat bezoekers voornamelijk in het weekend en wanneer andere horeca dicht is, gebruikmaken van de foodwall. Maar we verwachten dat daar verandering in gaat komen, net als op Schiphol Airport. Het duurde daar een maand voordat de traction goed op gang kwam. Daarnaast vinden we het interessant dat ondanks dat dit een zeer openbare locatie is, we toch vaste klanten hebben. De vaste klanten halen vooral wraps, snacks en water. Het is nu nog te vroeg om een duidelijk beeld te krijgen van wat er precies gebeurt op Eindhoven Airport.” 

RFID-technologie
De datagestuurde food walls met een plantaardig ready-to-eat assortiment staan naast de luchthavens op andere high traffic-locaties zoals ziekenhuizen, zorginstellingen, universiteiten en scholen. De gekoelde vendingmachines werken door middel van RFID-technologie (radio frequentie). Hierdoor is continu zichtbaar wat er in de koelingen zit, wat er wordt verkocht, in welke combinatie en door wie. Met deze data wordt per koeling het aanbod geoptimaliseerd.

Op de vraag of de machine op luchthaven Eindhoven anders is ten opzichte van de automaat op Schiphol zegt Snelders: “De automaten op Schiphol hebben wij geplaatst met Schiphol-branding, omdat we het Gate 24/7 een mooi concept vinden. Daarnaast hebben we een prettige samenwerking met Schiphol, en waren we uiteraard dankbaar voor een mooie verdieping van onze samenwerking, en de kans om nóg meer impact te maken met ons merk op de luchthaven. Op Eindhoven Airport staan onze fridges in onze eigen branding, wat helpt bij de herkenbaarheid van ons merk. Verder is het aanbod uit de fridges nagenoeg hetzelfde, al is de exacte voorraad altijd gebaseerd op daadwerkelijke afname en hiermee de daadwerkelijke behoefte van de doelgroep.”

Missie
“Onze missie is een drempelverlaging in gezonde en duurzame voeding door middel van technologie en AI. Met ons concept creëren we hierin een versnelling. Tegelijkertijd willen we met ons concept het negatieve imago van gezonde en duurzame plantaardige (vegan) producten wegnemen”, legt Snelders uit. Vanuit haar achtergrond van voeding en diëtetiek, ervaring als chef-kok en haar passie voor gezondheid en fitness, ontwikkelde zij het Health Food Wall cateringconcept met een duurzaam, 100% plantaardig assortiment. De eerste producten kwamen letterlijk uit ‘eigen keuken." In 2018 werd de eerste machine geplaatst. Inmiddels zijn er zo’n 60 locaties bijgekomen en zijn de meeste contracten al verlengd.

Foodtech
De producten uit de Health Food Wall worden in centrale keukens gemaakt.  Niet alleen de productie en logistiek zijn in eigen handen van HFW, ook alle soft- en hardware is in eigen beheer. “We merken dat HFW door alle nieuwe technologieën een transformatie heeft ondergaan van bedrijf in foodtechnologie naar een techbedrijf dat door middel van food innoveert en ontwikkelt. De focus voor de komende tijd ligt dan ook op verdieping in en innovatie van software, zowel intern als met externe partijen”, aldus Snelders. Om meer grip te krijgen op voedselverspilling maken we slim gebruik van data. We hebben als doel om niet alleen te innoveren, maar ook om anderen te inspireren.”

Bron: Out.of.Home Shops