Groei McDonald's dankzij Maestro Burger

HOORN- De vernieuwingsslag waar McDonald’s Nederland in 2015 mee is begonnen, werpt nu al zijn vruchten af. De fastfoodketen zag haar omzet het afgelopen jaar met 3,4 procent toenemen. “De Maestro Burger trekt een nieuwe doelgroep aan: mensen die op zoek zijn naar kwaliteit." 

Marije de Leeuw |

Algemeen directeur Manu Steijaert, die sinds de zomer de scepter zwaait bij McDonald’s Nederland, laat dit weten in een interview met Out.of.Home Shops. Nieuwe introducties zoals de Maestro Burger, de Cadeau Kalender campagne en de verruimde openingstijden hebben flink bijgedragen aan deze groei, aldus de fastfoodketen. Steijaert verwacht dat deze stijging zich in 2016 voortzet. 

1. Zijn de jaarcijfers zoals jullie die hadden verwacht?
“Ze zijn zelfs boven verwachting. Vooral het laatste kwartaal was een succes: toen zagen we hoe goed de verruimde openingstijden en de Cadeau Kalender campagne aansloegen bij onze klanten. De groei is niet alleen maar te wijden aan een opening van vier nieuwe restaurants, maar komt vooral door de toename van het aantal gastbezoeken (+1,8 procent) en aan de gemiddelde besteding per gast. Met de introductie van de Maestro Burger halen we een nieuwe doelgroep naar ons restaurant: mensen die op zoek zijn naar meer kwaliteit, die normaal burgerbars bezoeken.”

2.Waarom is een kwaliteitsslag nodig in een fastfoodketen als McDonald's?
“Omdat de omgeving en de behoeften van mensen veranderen. Je moet daarvoor openstaan en daarop inspelen, ook als fastfoodketen. Mensen vragen wel vaker: waarom een Salad Bar en een McCafé? Het is een totaalpakket en het past bij elkaar. Onze flagshipstore in Hoorn laat mooi zien waar wij de komende jaren voor willen staan: veel verse producten die bereid worden voor de ogen van de gast, de mogelijkheid om producten naar eigen voorkeur samen te stellen en meer kwaliteit in onze dienstverlening.”

3. Hoe gaat het met de nieuwe initatieven, zoals McCafé en Salad Bar, die jullie in het restaurant in Hoorn aan het testen zijn?
“Heel goed. We zien in dit restaurant een flinke stijging van de verkoop. Zo’n 40 procent van de burgers die besteld worden aan de bestelkiosk, worden ‘gepimpt’. Daarom gaan we Pimp Your Burger vanaf 1 mei uitrollen naar 150 restaurants in Nederland. Salad Bar en McCafé zijn we nog maar een maand aan het testen, maar ook die lopen nu al beter dan we hadden verwacht. Er worden nu al 50 procent meer salades besteld dan daarvoor. Onze franchisenemers zijn ook heel enthousiast. Het liefst willen ze de initiatieven nu al zelf lanceren. Tot september houden we ze alleen nog in eigen beheer. Wel gaan we de concepten op nog meer eigen locaties testen: in Barneveld, Vlaardingen en Amsterdam- Zuidoost.” 

4. Gaat McDonald's ook de tafelbediening verder uitrollen?
“Jazeker. De tafelbediening, die we nu ook alleen nog in Hoorn uitvoeren, is deel van onze vernieuwingsslag. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat 80 procent van onze klanten in Hoorn de tafelbediening fantastisch vindt. Het is onderdeel van het stukje beleving dat we onze klanten willen bieden. Daarnaast heeft het ook een positief effect op onze medewerkers: ze hebben meer contact met de klant. Het zorgt daarnaast voor een rustigere uitstraling in het restaurant. Mensen hoeven niet allemaal meer voor de counter te wachten, maar kunnen bestellen aan een kiosk en aan de tafel wachten totdat de bestelling wordt gebracht.”

5. Waar focust McDonald’s zich komend jaar op?
“Naast de verdere uitbreiding van restaurants met ons nieuwe keukenconcept, dat we voor het einde van het eerste kwartaal van 2017 afgerond willen hebben, focussen we ons op fooddevelopment en local sourcing. De nieuwe open keukens bieden veel meer mogelijkheden voor ander voedsel, zoals vers fruit, sides salades etc. Daarnaast willen we onze producten steeds meer van Nederlandse bodem inkopen. McDonald’s zal zich meer toespitsen op samenwerking met Nederlandse leveranciers. We introduceren binnenkort bijvoorbeeld een hamburger die volledig gemaakt is van Nederlands rundvlees.”

5. In het buitenland test McDonald’s bezorgservices. Komt dit ook naar Nederland?
“Voorlopig nog niet. We focussen ons nu nog volledig op kwaliteit en beleving en we denken dat we dat met de huidige technologie nog niet bij de klant op de stoep kunnen brengen. Wel zijn we aan het onderzoeken of we een app kunnen ontwikkelen waarmee de klant thuis kan bestellen en het dan zelf kan ophalen. In de toekomst willen we ook gaan bezorgen, maar daar ligt nu nog niet onze prioriteit.”

Bron: Out.of.Home Shops

manu_mac.jpg