NIEUW-VENNEP – FHC Formulebeheer, beheerder van drie franchiseformules, bestaat dit jaar 30 jaar en is nog altijd flink aan het uitbreiden. Zo opent het formulehuis dit jaar de ene na de andere Family-vestiging en opende het in april een Family als een van de twee horecagelegenheden bij de tankshop van Avia Rilland: een primeur in de wereld van tankshops.
Maar waarom past een cafetaria-concept zo goed bij een tankshop? En welke uitbreidingen staan er nog meer op de planning? Out.of.Home Shops stelt deze vragen en meer aan Ralph Markwat, directeur van FHC Formulebeheer.
Family, Foodmaster en Vital zijn de drie formules die onder FHC Formulebeheer vallen. Markwat legt het verschil tussen de drie uit: “Vital is een schoolkantineformule, gefocust op gezond eten en drinken voor middelbare scholieren. Foodmaster is een tijdloos, écht Hollands cafetariaconcept, waarbij afhalen op één staat. Family daarentegen is een totaal eetconcept, met bezorging en afhaal, maar waar eigenlijk casual dining centraal staat. Gasten kunnen hier ter plekke eten en de menukaart staat vol met verrassende elementen die je niet zou verwachten bij een cafetaria, zoals seizoensspecials, salades en flatbreads. Maar wel met de snelle service die je van een cafetaria verwacht.”
Stiekem niet de eerste
De combinatie van snelle service, herkenbaarheid en een verrassend assortiment is wat de Family-formule volgens Markwat zo geschikt maakt voor in een tankshop. “Je ziet steeds vaker dat gasten een langere verblijfsduur hebben bij tankshops, bijvoorbeeld door elektrische auto’s die moeten opladen. Met de horecabeleving van Family wordt het verblijf sfeervoller, in plaats van dat je staat te eten aan een vuilnisbak. We hebben binnen zo’n 50 zitplaatsen en willen ook gaan uitbreiden met een terras”, legt Markwat uit. Stiekem is het niet de eerste FHC Formule-loot bij een tankshop. “Bij de Avia in Dokkum hadden we al een Foodmaster staan, maar bij Avia Rilland past juist Family zo goed”, aldus de directeur.
Family deelt de tankshop met Coffee Fellows en de twee vullen elkaar goed aan. “We hebben het assortiment van Family zo goed als hetzelfde gehouden. Iets meer gericht op lunch en met wat minder aanbod voor in de avond. Zo hebben we iets voor iedereen. De eetmomenten van Family en Coffee Fellows volgen elkaar op, dus de twee shops zijn op die manier complementair. Het personeel van de ene shop staat zelfs weleens in de andere shop te helpen”, lacht Markwat.
Lees verder onder de foto ↓
Koning van het dorp
De concepten van FHC Formulebeheer zijn vooral in dorpen te vinden. “We bieden weinig vegetarische producten, simpelweg omdat de doelgroep er niet naar is. Onze cafetariaconcepten doen het namelijk beter in dorpen dan in steden. In kleinere gemeenschappen is de klantenbinding beter en zijn we bekend bij iedereen. Foodmaster en Family zijn eigenlijk de koning van het dorp”, licht Markwat toe.
De volgende uitbreidingen zullen dan ook in dit soort gemeenschappen zijn. “In de komende tijd gaan we twaalf of dertien vestigingen openen. Een hiervan is een Family op Texel, samen met een lokale supermarktondernemer die wilde uitbreiden. In De Cocksdorp gaan we een leuk familierestaurant neerzetten met een grote speeltuin en lokaal bier. Dit wordt een mooie uitdaging, zeker omdat Texel zo seizoensgebonden is”, vertelt Markwat.
Een andere favoriet van de directeur is de opening van een Family in het Zeeuwse Hulst. Markwat: “Ook deze is samen met een supermarktondernemer. We zijn samen door Hulst gelopen op zoek naar de beste locatie voor de nieuwe Family. Uiteindelijk hebben we bij een dierenwinkel het mooiste pand van dit vestingsstadje gevonden, 650 vierkante meter in oppervlak. Dus ook hier komt een groot speeleiland en gaaf meubilair.”
Nee zeggen
Door de grote hoeveelheid uitbreidingen is er voor FHC een nieuw hoofdstuk aangebroken. “We hebben dit jaar voor het eerst nee moeten zeggen op aanvragen. We werken op kantoor met zo’n 25 mensen en we willen graag eerst de interne organisatie uitbreiden voordat we nog meer nieuwe vestigingen openen. Ons team helpt namelijk gedurende het hele proces, van het uitkiezen van een locatie tot de opstart na de opening. Daarom kunnen we niet te hard van stapel lopen”, aldus Markwat.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.