Ffc: Cookers speelt in op 'nieuwe werkelijkheid'

FOTOREPORTAGE PAPENDRECHT –Laagdrempeligheid en snel ‘good food’ eten in een sfeervolle locatie. Dat is de insteek van de eerste nieuwe Cookers in Papendrecht. De verbouwde casual dining-locatie van ondernemer Frans Lunenburg toonde zich het nieuwe paradepaardje van formulehuis ffc.

Eelco Brandes |

Dat de formule Cookers in Papendrecht nog bestaat en niet is opgegaan in Kwalitaria XL is voor een groot deel te danken aan Lunenburg. De ondernemer runt in dezelfde plaats al een vestiging van Kwalitaria en vreesde dat een lokale naamwijziging van Cookers naar de cafetariaformule mensen op het verkeerde been zou zetten. “Mijn onderbuik gevoel zei dat als we hier een Kwalitaria van zouden maken, dan men het teveel associëren met een cafetaria”, aldus Lunenburg. “Terwijl wij hier een plek willen neerzetten waar mensen zien en gezien willen worden. Het zou dus zonde zijn als de sterke merknaam van Cookers hier zou verdwijnen.”

Facelift
Franchise friendly concepts (ffc) raakte overtuigd van het plan van Lunenburg. Het formulehuis stond immers op een tweesprong: Cookers verbouwen tot Kwalitaria XL of Cookers doorzetten en een facelift geven, zegt Martijn Boone, marketing manager ffc. “Het werd het laatste, mede dankzij Frans. We gaan weer volop leven blazen in Cookers als casual diningformule van ffc." Dit betekent volgens Boone overigens niet het einde van de concepten Kwalitaria XL en to go. "Per locatie bekijken we wat het beste is. In Best wilde ondernemer Jos van Alphen graag de naamstoevoeging van XL. Geen probleem, de formules zijn hier flexibel genoeg voor. Je kunt nog zulke mooie concepten neerzetten, maar uiteindelijk maakt de vent de tent. De formule helpt de ondernemer daar een beetje bij."

Warme uitstraling
Zowel Boone als de eveneens aanwezige managing director ffc Bas Holshuijsen zijn zeer trots op het uiteindelijke resultaat van Lunenburg in Papendrecht. 'Fast food good food' en betaalbaarheid zijn nog steeds de pijlers van Cookers. Het interieur is echter volledig vernieuwd en doet met de fraaie houten stoelen, tafels, wanden en pilaren enigszins denken aan de hippe Starbucks-locatie op Rembrandtplein in Amsterdam. Lunenburg: “Het concept heeft een eigentijdse warme uitstraling gekregen. Een plek waar je makkelijk en graag even naar binnen stapt. Met bewust een smal assortiment voor aantrekkelijke prijzen. Een goede lunch heb je bijvoorbeeld voor zo’n zes euro of een diner voor om en nabij de 12 euro. Daarmee trek je prijsbewuste mensen die een keer geen zin hebben om te koken.”

Afzetvolume
Boone noemt de huidige economische crisis waarin we leven de nieuwe werkelijkheid en daar speelt ffc met het vernieuwde Cookers-concept op in. "De consument accepteert het niet meer dat prijzen eindeloos worden verhoogd zoals sommige horeca stelselmatig doen. Daar tegenover staan ketens als Hema en Ikea die de prijzen juist laten dalen en die in afzetvolume denken. In die koers zien wij met Cookers veel meer heil. Zorg ervoor dat de mensen komen en dat je tent vol zit. Die marges komen vanzelf. Ik verkoop bij wijze van spreken liever honderd keer een koffie van 2 euro dan twintig keer van 3,50 euro.”

Afhaal-Kwalitaria
Lunenburg opende vrijdag voor het eerst z’n deuren en zag spontaan de ene na de andere klant binnenkomen. Toch heeft hij de komende tijd nog wel wat werk aan de winkel. Lunenburg: “Zo komt er binnen vier weken een kleine Kwalitaria naast de deur om snacks en dergelijke te kunnen afhalen. Bovendien willen we nog een bezorgtak opstarten, moet er nog aan het terras worden gesleuteld en willen we nog meer sfeer en beleving in de ruimte creëren. Met bijvoorbeeld krijtborden en signing over de herkomst van producten. En een aantrekkelijke broodpresentatie in de winkel.”

Foto's:
Het interieur van Cookers Papendrecht is volledig vernieuwd en doet met de fraaie houten stoelen, tafels, wanden en pilaren enigszins denken aan de hippe Starbucks-locatie op Rembrandtplein in Amsterdam. Inzet: het logo van Cookers

‘Even naar Cookers’ is de pay off die wordt gecommuniceerd op de gevel van de vestiging

De winkel in Papendrecht is de eerste vernieuwde Cookers. In Nederland zijn er nog twee filialen van de formule: in Barendrecht en Haarlem.

Op het menu staat bewust een klein assortiment. Flink wat volume afzetten voor betaalbare prijzen is het devies binnen Cookers

De winkel hanteert een lunch-, diner-, dranken- en verwenkaart met bijvoorbeeld appeltaart

In het pand is ruimte gemaakt voor een leestafel. Een speciale speelhoek voor kinderen moet er nog komen.

Een cappuccino of een wijntje drinken aan de bar is eveneens mogelijk bij Cookers

In het concept worden de diverse producten vers bereid in een open keuken.

Van links naar rechts Martijn Boone (marketing manager ffc), Frans Lunenburg (ondernemer) en Bas Holshuijsen (managing director ffc)

Het was op de openingsdag al direct een drukte van belang. Veel gasten kwamen nieuwsgierig binnen kijken en bleven direct even hangen.

Nog werk aan de winkel voor Lunenburg: links naast de Cookers volgt binnen vier weken een kleine Kwalitaria om snacks af te kunnen halen.

Bron: Out.of.Home Shops

1_cookers_new_signing.jpg