4J2A4292.jpg

Horeca

Cultureel Special: ‘Horeca verrijkt bios-uitje’

AMSTERDAM – Popcorn die in een grote bak wordt geschept en frisdrank die wordt getapt: zo zag de horeca bij bioscopen er vroeger uit, en op sommige plekken is dit nog steeds de realiteit. Maar niet de toekomst, als het aan Pathé ligt. De bioscoopketen focust namelijk op zelfbediening, minder rijvorming en meer keuze uit producten. Marc Bosma, manager Retail & Formule bij Pathé, vertelt erover.

Lisa van der Linden |

Pathé kijkt met veel genoegen terug op 2023; een beter jaar, aangezien er voorgaande drie jaren veel maatregelen waren vanwege het coronavirus. “Het gaat goed, we hebben sterke en grote titels gehad zoals Barbie en Oppenheimer. Wat dat betreft zijn we goed hersteld van corona, al zijn we nog niet op hetzelfde niveau als in 2019. Dat was ons beste jaar ooit. Aan de andere kant heeft de filmwereld te maken gehad met stakingen, wat invloed heeft op komend jaar. Sommige films worden namelijk uitgesteld, maar tegelijkertijd komen er veel films uit in 2024”, vertelt Bosma. Toch ziet de horeca er rooskleurig uit voor Pathé. Bezoekers besteden volgens Bosma meer dan eerder en dat heeft niet te maken met prijsverhogingen. “Nee, dat komt echt door meer én vaker aankopen”, licht de manager Retail & Formule toe.

Een bezoek aan Pathé is een uitje en daar hoort voor het merendeel van de bezoekers ook eten en drinken bij. Welke rol dat speelt, verschilt per persoon. “Maar voor ons is het dé manier om het biosuitje te verrijken. Het genietmoment dat je hebt nog even vergroten met een bak popcorn, die mag tenslotte niet ontbreken.”

Vroeger versus nu
In het verleden was de horeca bij Pathé redelijk traditioneel, omschrijft Bosma. Een counter waar je een bestelling plaatst en een medewerker die dit klaarmaakt. Nu stap je de bioscoop binnen en kom je terecht in een selfserviceshop. Oftewel: een omgeving waar de bezoeker zelf uitkiest en pakt waar hij zin in heeft. Het assortiment is daardoor ook veel uitgebreider dan jaren geleden. Bosma: “We bieden meer dan tweehonderd artikelen en dit groeit nog steeds. We zetten ook in op gezondheid. Dat is altijd al een drive geweest, maar het blijft een uitje. Voor iemand die twee keer per jaar naar de film gaat, het gemiddelde, is de keus vaak makkelijk: een lekkere snack. Maar als je vaker gaat, dan wil je wel eens iets anders. Daarom worden bezoekers bij binnenkomst gestimuleerd om een bewustere keuze te maken, want er staat bij een groot gedeelte van de locaties een versschap met groente, fruit en sandwiches. We gaan ze niet opleggen om die keuze te maken, maar moeten wel alternatieven bieden, vinden wij. Zo zijn alle dranken zonder suiker ook tien cent goedkoper, nog los van de komende suikertaks. Vroeger lag de focus ook altijd op XL, zowel met eten als drinken. Dat hebben we gerationaliseerd; nu bieden we diverse porties aan. Daarnaast ligt de focus op kwaliteit, dus altijd warme popcorn.”
Trends als plantaardig hebben ook de aandacht bij Pathé, daarom wordt er gewerkt aan het bieden van plantaardige melk bij de koffie. “Het voordeel is dat popcorn en nacho’s sowieso al plantaardig zijn, maar we kijken naar wat nog meer mogelijk is.”
Hoewel popcorn de meest verkochte snack is bij bioscoophoreca, is het voor Pathé belangrijk om onderscheidend te zijn. Dat doen ze door samenwerkingen aan te gaan met grote merken als Swirl’s voor een ijsje to-go, Starbucks koffie en de Coca-Cola Freestyle om zelf je drankje te customizen. “Het is nodig om onderscheidend te zijn, want het is een plek waar je heen gaat om te genieten. Hoe leuk is het om in aanraking te komen met nieuwe concepten? Beleving begint al bij de eerste stap die je binnen zet en de shop is daar onderdeel van. Het geeft een bepaald, goed gevoel”, licht Bosma toe. Naast popcorn zijn nacho’s en chocoladeproducten ook populair. Die staan al jarenlang in de top van best verkochte producten. “Als je naar de top tien kijkt, dan zie je ook ruimte voor innovaties. Die ontstaan vaak in samenwerking met fabrikanten.” Pathé werkt met name samen met grote partijen, omdat die zorgen voor herkenbaarheid bij de bezoeker, waardoor die sneller een keuze kan maken. Aan de andere kant is er ook ruimte voor kleinere partijen, zoals familiebedrijf Coffeelicious en lokale bieren.

"Onze horeca is één grote snoepwinkel: er is voor ieder wat wils"

Donker
Die productontwikkeling kent best wat uitdagingen, want een product is niet direct geschikt om te consumeren in de bioscoop. Zo hebben we allemaal eens meegemaakt dat een medebezoeker een zak chips eet, waarbij je elke keer de zak hoort kraken. Pathé biedt daarvoor bakjes aan om uit te serveren. “Onze horeca is een grote snoepwinkel: er is voor ieder wat wils. Al gaat een dienblad Martiniglazen niet werken. Producten moeten geschikt zijn om mee te nemen in de zaal: niet te veel kruimelen, deelbaar zijn en makkelijk te consumeren in het donker. Ritselende verpakkingen zijn uiteraard not done”, zegt Bosma. Hij heeft nog een primeur voor de lezers van Out.of.Home Shops: “Er komt een strenge regelgeving rondom wegwerpbekers, maar daar is nog geen klap op gegeven door de overheid. Vooruitlopend daarop schakelen wij per 1 januari over op herbruikbare bekers voor warme dranken. Uit een eerdere pilot blijkt namelijk dat het niet zo ingewikkeld is als dat het lijkt en bezoekers het positief ontvangen. Dat is ook zo bij de inname van pet-flessen met statiegeld. Wij geven bezoekers de mogelijkheid om hun pet-flesjes bij ons achter te laten in de inzamelbak en de opbrengst van het statiegeld doneren wij aan drie goede doelen: Stichting Jarige Job, Bio Vakantieoord en Plastic Whale Foundation. De herbruikbare bekers zijn een vervolgstap op het duurzaamheidsvlak.”

Verlenging
Een film kijken in de bioscoop is een uitje op zich, maar kan ook onderdeel zijn van een avondprogramma. Pathé doet er dan ook alles aan om hierop in te spelen met horeca, zoals Bar Abraham bij Koninklijk Theater Tuschinski waar je voor of na de film terecht kunt om wat te drinken met iets lekkers erbij. “We zijn van origine een bioscoopbedrijf, maar kijken ook naar horecaontwikkelingen, want uit onderzoek blijkt dat het een ideale plek is om te wachten of om de film na te bespreken. Hier gaan we zeker verder in ontwikkelen”, vertelt Bosma.

Toekomst
De horeca van Pathé is over vijf jaar nog verder ontwikkeld, met meer unieke concepten en uitbreiding van selfservice. Selfcheck-out is inmiddels al beschikbaar bij 17 locaties. “Het kost tijd en geld om dat allemaal te realiseren, maar de mooiste ambitie is dat als je over vijf jaar bij Pathé komt, jouw vooraf bestelde eten en drinken klaarstaan bij je stoel”, blikt Bosma vooruit. En popcorn? Die staat ook dan nog steeds op nummer één.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.