Gelukkige_horecamedewerker.jpg

Consumptie weer op niveau voor corona

DEN HAAG – Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt met het artikel ‘Veranderingen in de consumptie van huishoudens sinds 2015’. Hierin wordt vermeld dat het niveau van voor de corona in het derde kwartaal van 2022 weer werd bereikt en groeide naar een hoogtepunt in het laatste kwartaal van dat jaar. In de eerste twee kwartalen van 2023 daalde de consumptie, maar de Nederlandse huishoudens consumeren nu nog steeds relatief veel ondanks de hoge prijsstijgingen.

Redactie |

De maatregelen die na de uitbraak van de coronapandemie in 2020 werden genomen, hadden grote impact op de consumptiemogelijkheden van Nederlandse huishoudens. Met name in de horeca, recreatie en de cultuursector was dit merkbaar. In 2022 was het consumptiepatroon weer vergelijkbaar met dat van voor de coronacrisis. In 2023 lag in de horeca dat niveau bijna 20% hoger. In de twee andere sectoren was dat bijna op het niveau van 2019.

Herstel
In het tweede kwartaal van 2020 werd de consumptie van diensten het hardst geraakt en dit bleef in de kwartalen daarna lager dan voor de pandemie. Het herstel kwam in 2022 en het niveau lag toen hoger dan in 2019. Ook op de consumptie van goederen was het effect van corona merkbaar, onder andere door de sluiting van niet-essentiële winkels en de avondklok, zij het in mindere mate.

Van 2019 op 2020 werd in de horeca 57% minder besteed en in de cultuur- en recreatiediensten 21%. Ook besteedde de consument in Nederland minder aan vervoer, kleding en schoeisel. Wel was een stijging te zien in de consumptie van voedingsmiddelen (7%) en woninginrichting en huishouden (8%)

Bron: Out.of.Home Shops

Lees meer over: