Ken je die mensen die altijd maar zeggen dat het goed gaat, terwijl het eigenlijk helemaal niet goed gaat? Zo zou je de horecabranche ook kunnen omschrijven.
Denk aan een fantastisch restaurant met enthousiaste medewerkers en heerlijk eten. Op de voorgrond doen ondernemers er álles aan om de gasten op hun wenken te bedienen en de middag of avond van hun leven te geven. Maar als je verder kijkt, dan zie je pas hoe het echt gaat: torenhoge rekeningen, schulden uit de coronatijd, personeelsproblemen en noem maar op. Deze situatie is al een tijd gaande en de coronacrisis heeft – hoewel we er liever niet meer aan denken – nog altijd effect op de branche. Ik sprak erover met FSN-voorzitter Erik Ziengs. Hij gaf een update over hoe het gaat met de groothandels die ook geraakt zijn en worden door alle uitdagingen waarmee horecaondernemers kampen. En heel eerlijk: het licht aan het eind van de tunnel is nog niet in zicht. De komende jaren zullen nog zeker moeilijk zijn voor de horecabranche en zijn partners, want laten we dat niet vergeten: groothandels hebben tijdens corona ook een hele sector niet kunnen beleveren.
Dat de horeca moet omgaan met deze uitdagingen, merkt ook onze nieuwe columnist Roger Bloem. Hij neemt tegenwoordig cashgeld mee naar het station om een bakkie koffie te halen, zodat hij niet in de rij voor de bestelzuil hoeft. Het is roeien met de riemen die je hebt als horecazaak en innovaties als een bestelzuil zijn dan een oplossing. Behalve als de trein bijna vertrekt en iemand voor je heeft keuzestress. Dan is het sneller om aan de balie te bestellen. Met cashgeld, dat dan weer wel.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.