Column: De ultieme gastbeleving graag, maar wel in een paar minuten

Gastvrijheid op hoog niveau, en dat in een omgeving waar jouw gast tegelijkertijd flink hecht aan snelheid en gemak... Geen eenvoudige opgave voor het hedendaagse tankstation. Het is namelijk de plek waar van oudsher de focus ligt op brandstofverkoop en impulsaankopen. De horecamedewerkers die tegenwoordig ook deel uitmaken van het tankstationteam, zijn echter juist wél gewend dat een gast binnenkomt om te genieten en beleven. Hoe een weg te vinden binnen dit landschap?

Redactie |

De petrolbranche is volop in beweging. De energietransitie, de veranderende wetgeving rondom tabak en de invulling van de shop bezorgen menig ondernemer grijze haren. En ook de steeds veranderende behoefte van de gemaksconsument geeft de exploitant van het tankstation stof tot nadenken. Waar je in tankstations allang geen slechte koffie of slap saucijzenbroodje meer krijgt, is een volwaardig horecaconcept daarentegen ook weer niet voor iedereen weggelegd. Voornamelijk de zelfstandig ondernemers vragen zich af welke invulling de shop de aankomende jaren dient te krijgen. Een invulling die voorziet in de klantbehoeften van de toekomst. Dit vraagt om stevige keuzes en die vragen op hun beurt weer om bijbehorende budgetten. Waarop vooral te sturen?

Binnen de sector wordt erop gerekend dat veel tankstations de functie gaan innemen van ‘mobility hub’. En dit betekent zeker een flinke verandering; je krijgt dan namelijk ook een andere doelgroep op het voorterrein. Een publiek dat ogenschijnlijk veel moeilijker te verleiden is om uit de auto te komen én je shop te bezoeken. Deze ontwikkelingen bieden gelukkig tegelijkertijd kansen.
Hele mooie kansen, zelfs. Want is het niet zo dat tegenwoordig bijna iedereen een gemaksconsument is? En is het ook niet zo dat deze zich graag laat bedienen, overal en altijd? Het devies is helder: goed, gemakkelijk en snel graag! En met de ultieme gastbeleving, zoveel is intussen wel duidelijk geworden.

Tankstations zijn van oudsher gevestigd op goed bereikbare plekken en beschikken meestal over veel parkeergelegenheid. Dat hun functie verandert, doet niets af aan het feit dat ze zich onverminderd op een A-locatie bevinden. Onderschat bovendien niet de kracht van de lokale functie waarover de meeste stations beschikken. Alles bij elkaar: een goed concept dat snel en gemakkelijk bedient, volop gastbeleving naast de (snel)weg biedt én jou verzekert van een hoge kwaliteit van dienstverlening, vormt een uitstekend fundament om het tankstation van de toekomst op te bouwen. We staan aan de vooravond van een heel inspirerende periode. Met volle kracht vooruit, dus!

Letteke van der Kruk
is directeur van SWO de Splinter

Bron: Out.of.Home Shops

 

photo-2021-06-17-12-49-18.jpg