Red-Band-NL-Cloetta-1115-114-scaled.jpg

Cloetta zet stappen in vegan transitie

BREDA – Cloetta, fabrikant van snoepmerken als Red Band, Venco en Sportlife heeft bedrijfsbreed de doelstelling om haar CO2-uitstoot met 46% te verminderen ten opzichte van 2019. Als onderdeel hiervan wil het bedrijf dierlijke gelatine vervangen voor plantaardige ingrediënten. Deze verandering kan met wel 12% bijdragen aan de totale CO2-reductie.

Redactie |

De fabrikant heeft al aanzienlijke vooruitgang geboekt. In 2019 was 12% van de Cloetta producten vegan, inmiddels is dat op internationaal niveau meer dan 30%. Van het assortiment aan winegums en dropjes is al meer dan 50% veganistisch en het totale snoepaanbod is voor ongeveer 60% vegetarisch. In Duitsland liggen op dit moment de meeste vegan producten van Cloetta. In Nederland zijn al wat vega(n) Red Band producten in de winkels te vinden en is het eerste veganistische product van Venco sinds afgelopen maand verkrijgbaar. Cloetta zegt hard te werken om ook in Nederland meer producten veganistisch te maken.

Overstap naar plantaardig
Het research- en developmentteam van Cloetta in Roosendaal neemt internationaal de leiding in de overstap naar plantaardige ingrediënten. Dit team onderzoekt en verandert de receptuur van bekend snoep naar een vegan alternatief en ontwikkelt nieuwe producten. Dit kan voor technische uitdagingen zorgen, omdat de veranderde receptuur moet voldoen aan de eisen van de consument in textuur en smaak. Sommige consumenten kunnen huiverig zijn om over te stappen op vega(n) producten.

Langdurig proces
“We zijn nu vijf jaar bezig met deze transitie. Het is een langdurig proces omdat kwaliteit en smaak absoluut voorop staan. Ook wanneer we feedback krijgen van ons consumenten-testpanel dat de nieuwe variant nog nét niet volstaat, duiken we het lab terug in. We stappen pas over als het product perfect is. Bovendien kost de transitie meer tijd omdat wij onze huidige geliefde producten verbeteren, waar veel andere producenten van zoetwaren een hele nieuwe vegan productlijn op de markt brengen. Wij nemen de tijd om dit perfect te doen. En met zo’n 900 producten in ons internationale productportfolio zijn we al erg trots op de voortgang die we tot nu toe geboekt hebben”, aldus Linda ter Bogt, innovatie manager Candy & Liquorice bij Cloetta.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops